Oppskriften på suksess

Det romantiske actioneventyret «Six Days, Seven Nights» ble slaktet av kritikerne. At den likevel har spilt inn over en milliard kroner, sier mer om Hollywood enn om filmen.

Det å selge en film er nemlig noe de store filmselskapene kan best. Og det er ingen andre som kjenner sitt publikum så godt som filmskaperne i Hollywood. At «Six Days, Seven Nights», eller «Seks dager, syv netter» som den het da den gikk på kino, inntar andreplassen på videolista, er derfor heller ikke spesielt overraskende.

Med et budsjett på en halv milliard kroner, og en ett hundre prosent forutsigbar historie om en pilot og hans kvinnelige passasjer som krasjlander på en øde øy i sydhavet, er da også utgangspunktet det beste. Legger man så til stjerneskuespillere som Harrison Ford og Anne Heche, litt romantikk og en dæsj skumle pirater, er det bare oppløpssiden igjen før suksessen er sikret. Og takket være dyktig sekundering fra et effektivt markedsføringsapparat, går man som regel først i mål. I hvert fall så lenge det er snakk om penger. Bedre argumenter enn det finner du ikke i Hollywood.

At kritikerne syntes filmen hadde mer vær enn atmosfære påvirket ikke kinopublikummet, som også denne gangen vendte det døve øret til. Dagbladets anmelder, som ga «Six Days, Seven Nights» terningkast to, var blant dem som ikke hadde mye godt å si om filmen: «Det er ikke spennende, det er ikke morsomt, og du har sett veldig mange scener før.»

KRITIKERSLAKT: Harrison Ford og Anne Heche i 'Six days, seven nights'.