Opptakt i aske

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

«Tvangstrøye med vinger». Dette paradoksale ordbildet brukte direktør Sune Nordgren ved Nasjonalmuseet for kunst i en kronikk her i avisa, der han formulerte sine erfaringer og tanker om den nye institusjonen for billedkunst her til lands.

Da hadde Nordgren nettopp vært med på å erverve den gigantiske Kværnerhallen i Lodalen som en framtidig billedkunstbase på industrikulturens grunn. Med 39 000 kvadratmeters gulvflate og 15 meter til taket har hallen arealer nok til å romme magasiner og verksteder pluss et visningsrom for større, temporære kunstprosjekter.

Nordgren har gjennom sin lederpraksis på kunstinstitusjoner i Sverige og Storbritannia vist seg som mye mer enn en ordenes mann. Når han nå åpner opp Kværnerhallen for ei langhelg der publikum tar stedet i øyesyn, skjer det også som en kunstnerisk manifestasjon. Engasjementen av Bente Stokke til å realisere denne gigantiske korttidsskulpturen, viser igjen at Nordgren kjenner norsk kunstliv(som også har viktige aktører utenfor landets grenser). Stokkes dialoger med innen- og utendørs kunstrom fra Tønsberg til Venezia er noe av bakgrunnen for et fantastisk resultat.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer