Les også: Headhuntet av bilgigant
(Dagbladet.no): I fjor høst fikk hvitevare-bandet Hurra Torpedo stor oppmerksomhet for sin USA-turné. Men helt ekte vare viste den seg etter hvert ikke å være - reklamebyrået J. Walter Thompson booket nemlig mange av bandets konserter på vegne av oppdragsgiveren Ford.
USA-turen kom i stand for å lage morsomme filmklipp som ble lagt ut diverse steder på nettet, og hensikten var å promotere Ford Fusions 2006-modell. Blant de mer spesielle «konsertstedene» var et barneselskap og biffrestauranten Big Texan.
Til sommeren får bandet sjansen i USA igjen - men denne gangen er det alvor.
- Forrige gang var det mer iscenesatt, liksom. Det måtte være obskurt for at det skulle bli morsomt. Og i den grad vi hadde ordentlige konserter, var det ikke veldig bra markedsført, sier Egil Hegerberg til Dagbladet.no.
De nye Spinal Tap
Avtalen med Ford viste seg å være gunstig både for bandet og bilprodusenten. Filmklippene ble en voldsom snakkis på nettet, samtidig som de også genererte trafikk videre til Ford sine nettsider.
- Vi er ganske stolte av at dette oppfattes som genuint, uttalte kommunikasjonssjef Linda Perry-Lube i Ford Cars til det amerikanske bransjebladet Pollstar.
For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn
Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.
Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger