Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

Opptur med nye Dagbladet

Hverdagen er ikke god nok, men helga er en fest for Dagbladet. Omleggingen av avisa i fjor høst ser ut til å gi flere lesere.

Slik oppsummerer sjefredaktør John Olav Egeland Dagbladets utvikling etter at opplagstallene fra Mediebedriftenes Landsforening ble lagt fram i går. Dagbladet solgte i fjor 191000 aviser i snitt hver dag, en nedgang på vel 2400 eksemplarer. Det gjorde Dagbladet til den tredje største avistaperen i fjor. Samtidig noterer Egeland pene tall for helga. Over 6000 fram på søndag, flere enn noen andre, og litt i underkant av 6000 på lørdag. Dagbladet selger om lag 100000 flere aviser den dagen Magasinet følger med hovedproduktet.

- Vi er sterke i helgene, mens vi har en utfordring i å skaffe flere lesere fra mandag til fredag. Selv om totalopplaget gikk noe ned, er vi relativt stabile, sier Egeland.

Gledelig

30. oktober i fjor kunne Dagbladets lesere oppleve ei avis som var klart forandret fra dagen før. Målet var blant annet å markere større avstand til VG. Om avisa har lyktes, er for tidlig å si, ifølge sjefredaktøren.

- Det gledelige er at opplaget steg i siste kvartal, den første perioden etter nye Dagbladet. Den utviklingen fortsetter inn i dette året. Det gjør meg trygg på at vi har et godt utgangspunkt for vekst i år. Det ser ut som om folk har akseptert den nye avisa, sier Egeland.

Imponert over VG

VG er også i år vinneren i det norske avismarkedet, med 3000 flere solgte aviser daglig. Hele 390000 nordmenn kjøper VG hver dag.

- Jeg er imponert over at de også i år legger på seg. Men vi må huske at Dagbladet konkurrerer også med andre medier, blant annet Aftenposten og Dagens Næringsliv, påpeker Egeland.

Dagsavisen, som lenge har slitt med fallende opplag, fortsatte i fjor å miste lesere. 1600 færre eksemplarer daglig plasserer Dagsavisen enda mer utsatt til. Dagens Næringsliv er også ei av avisene som sliter. Mens Finansavisen øker med vel 2000 eksemplarer, faller den rosa avisa tilsvarende.

OPTIMIST: Sjefredaktør John Olav Egeland er fornøyd med at Dagbladets opplag har steget etter omleggingen av avisa i fjor høst. Her sammen med kulturredaktør Hege Duckert.
Utforsk andre nettsteder fra Aller Media