FARVEL: Oprah Winfreys siste show ble spilt inn på tirsdag og vist for amerikanske tv-seere i går. Nå skal talkshowdronningen fokusere på sitt krisetruete tv-nettverk. Foto: George Burns/ Harpo Productions/AP/Scanpix
FARVEL: Oprah Winfreys siste show ble spilt inn på tirsdag og vist for amerikanske tv-seere i går. Nå skal talkshowdronningen fokusere på sitt krisetruete tv-nettverk. Foto: George Burns/ Harpo Productions/AP/ScanpixVis mer

Oprah Winfrey har lagt opp som talkshowvertinne

Skal fokusere på eget kriserammet nettverk.

(Dagbladet): I går tok Oprah Winfrey (57) farvel med sine mange fans i sin siste sending av programmet «The Oprah Winfrey Show».

Tårevåt avskjed Det var en tårevåt talkshowdronning som satte punktum for 25 år med et av verdens mest sette tv-programmer, «The Oprah Winfrey Show».

- Dere og dette showet har vært den store kjærligheten i mitt liv, sa hun.

Det faktum at det populære talkshowet er historie, betyr ikke at Winfrey planlegger å hvile på laubærene.

Framover skal hun fokusere for fullt på sine andre mediaprosjekter, melder nyhetssiden Mashable.

Skal redde nettverket sitt Det betyr først og fremst kabelkanalen The Oprah Winfrey Network (OWN), som hun lanserte tidligere i år.

I et intervju med Entertainment Weekly tidligere denne måneden, innrømmet Winfrey at nettverket «ikke er der hun vil at det skal være».

Dermed får Winfrey nok å henge fingrene i framover.

Sparket produsenten
Talkshowdronninga, som flere ganger er blitt kåret til verdens mektigste person, innrømmet at det kan ha vært feil å lansere kanalen før hun var ferdig med talkshowet.

- Jeg vil ikke si at jeg bruker så mye som ti prosent av tida mi på OWN akkurat nå, sa hun til Entertainment Weekly.

- Men når showet er over kan jeg gi OWN så mye oppmerksomhet det fortjener. Det kommer til å bli mye bedre når jeg kan bruke mer tid på det.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Kanal under press Etter skuffende ratinger, fikk produsenten Christina Norman sparken i begynnelsen av mai, skriver Huffington Post.

Ifølge New York Times hadde Winfreys tv-kanal, som ble lansert 1. januar, bare 135 000 seere i snitt de to første månedene.

Bare 45 000 of seerne er i kanalens målgruppe, som er kvinner mellom 25 og 54 år.

Kanalen er under mye press, spesielt etter at Brad Singer, øknomisjefen i partnernettverket Discovery, forsikret investorene om at nettverket vil gå med overskudd i løpet av det første året.

Winfrey vil også fortsette å publisere sitt eget magasin, O: The Oprah Magazine.  

 TAKKER OPRAH: I løpet av 25 år som talkshowvertinne har Oprah Winfrey fått en trofast tilhengerskare. Foto: Charles Rex Arbogast/AP/Scanpix
TAKKER OPRAH: I løpet av 25 år som talkshowvertinne har Oprah Winfrey fått en trofast tilhengerskare. Foto: Charles Rex Arbogast/AP/Scanpix Vis mer