Optimistisk Amanda

Da skuespilleren Michael Caine i sin tid ble spurt om han kunne tenke seg å bli filmregissør, svarte han nei. Men han kunne gjerne tenke seg å være filmprodusent. Fordi, sa Caine, han hadde lagt merke til at når det begynte å regne, da gikk produsenten hjem.

DETTE FORTALTE

John M. Jacobsen, nestoren blant norske filmprodusenter og mannen bak filmer så forskjellige som «Veiviseren», «Hard asfalt» og «Karlsson på taket», da han i går ble feiret i anledning sitt 20-årsjubileum som produsent. Seinere på kvelden ble han også tildelt Amandas ærespris. Og regne gjør det i Haugesund, uten at så mye som en eneste filmprodusent er dratt hjem. Snarere tvert imot: De siste åra har filmfestivalen utviklet seg til et salgsmarked der produsentene strømmer til for å finansiere, selge og markedsføre filmene sine - ikke bare de som er laget, men også de som de planlegger å lage.

Per Christian Ellefsen ble fløyet inn for å fortelle om «Mors Elling», som først er klar i oktober. Thomas Giertsen presenterte løsrevne scener fra «Kvinnen i mitt liv» for kinosjefene. I tillegg kryr det av regissører og produsenter som viser fram prosjekter som så vidt er i produksjon. Energien i bransjen er økt med de nye norske filmene, som allerede er bejublet og spådd lang levetid på kino.

Årets Amanda-utdeling bar også preg av framtidsoptimisme. Her ble det ikke bare delt ut heder for innsats i filmer som for lengst er utspilt på kino, men for første gang lagt vekt på filmer som kommer.

Sånn sett fikk Amanda et anstrøk av Oscar-utdeling. Den fungerer jo som en av de viktigste markedsføringskanalene for amerikansk film. Nå som NRK lenge har vært uten et fast og markant filmprogram, blir Amanda-showet en viktig mulighet for oppmerksomhet.

AT EN SÅ UNG

og fersk fyr som Aksel Hennie fikk prisen som beste mannlige skuespiller, sier noe om at nye fjes nå får sjansen til å vise seg fra flere sider. Selv om han fikk den for innsatsen i «Jonny Vang», svekket det neppe hans kandidatur at han har vist ypperlige prestasjoner i «Ulvesommer» - som fikk barnefilmprisen - og nå sist i «Buddy». Lena Endres pris forundrer neppe noen. Men at hun fikk den for en smal og omdiskutert film, bidrar til opplevelsen av at dette norske filmåret har hatt stor bredde. Bent Hamer ble belønnet for originalitet og personlig filmfortelling. To eldre herrer på at slitt kjøkken var definitivt verdt en salme.

DOBBELT ÆRET: Filmprodusent John Jacobsen fikk et festskrift og Amadas ærespris.