Ord og toner i sprelsk festivalsamspill

MaiJazz er godt i gang etter Jan Garbarek Groups gnistrende åpningskonsert.

ORD & TONER: Lars Saabye Christensen (tv), Kjartan Fløgstad og Stian Carstensen tok med maijazzpublikum på en både alvorsfylt og til tider absurdmunter ord- og tonelek i Stavanger onsdag kveld. FOTO: TERJE MOSNES
ORD & TONER: Lars Saabye Christensen (tv), Kjartan Fløgstad og Stian Carstensen tok med maijazzpublikum på en både alvorsfylt og til tider absurdmunter ord- og tonelek i Stavanger onsdag kveld. FOTO: TERJE MOSNESVis mer

STAVANGER (Dagbladet.no): MaiJazz i Stavanger feirer 25-årsjubileum denne uka. Festivalen er godt i gang etter at Jan Garbarek Group spilte en gnistrende åpningskonsert mandag kveld.

Fartein Valen-salen i byens nye konserthus var fullsatt da Garbarek, tangentmann Rainer Brüninghaus, bassist Yuri Daniel og trommeslager/perkusjonist Trilok Gurtu presenterte mye nytt materiale.

Gjetordene om konserten har skapt store forventninger foran ekstrakonserten fredag kveld.

Det skal finnes en mulighet for at den begivenheten kan bli tatt opp av NRK/TV, noe som i så fall vil være sjelden kost i Garbarek-sammenheng.

Godt svensk
Tirsdag ble en «svensk dag» i Stavanger med så vel Bo Kaspers som Georg Riedels «Cornelis vs Riedel» på programmet. Onsdag var det programmessige tyngdepunktet på ny lagt til Fartein Valen-salen, der Jaga Jazzist og Stavanger Symfoniorkester videreførte det etter hvert tradisjonsrike og alltid spennende MaiJazz/SSO-samarbeidet på upåklagelig vis, skal vi tro dem som fikk det med seg.

Men også andre aktører var i gang denne kvelden.

Bobo Stenson Trio, for anledningen med Palle Danielsson som bassvikar i særklasse for Anders Jormin, holdt den svenske fanen fortsatt høyt i hevd, mens Kjartan Fløgstad, Lars Saabye Christensen og Stian Carstensen laget en festforestilling av ordlekne dikt, viltre trekkspill- og banjotoner og noen  velbalanserte, sterkt blålige Saabye-observasjoner fra solskinnsslivets skyggemørke sidegater.

Spellemannprisvinnere
Så, på tampen av onsdagskvelden, inntok spellemannprisvinnerne Sidsel Endresen og Stian Westerhus Folken med sine impro-dialoger for lydmalende stavelseskombinasjoner og gitargenererte lyd/rytmelandskap.

Også det ble en poetisk forestilling, der Westerhus ofte lot lavmæltheten tale høyest og der Endresens «meningsløse» språk ikke var mer meningsløst enn at det formidlet stemninger og følelser vel så gripende og troverdig som en ordinær, insisterende poptekst.

Med andre ord en MaiJazz-kveld med musikalske samarbeidseksperimenter for både symfonistore og duosmå ensembler, helt i tråd med 25-årsjubilantens ånd.        

POETISK: Stian Westerhus og Sidsel Endresen i dramatisk lyssetting på Folken i Stavanger. FOTO: TERJE MOSNES
POETISK: Stian Westerhus og Sidsel Endresen i dramatisk lyssetting på Folken i Stavanger. FOTO: TERJE MOSNES Vis mer