Orden i jazz-leiren

MOLDE (Dagbladet): Kulturminister Ellen talte og ektemann Jon spilte da Norge og Moldejazz hedret ECM-gründer og superprodusent Manfred Eicher i går kveld.

Og det var en beveget Eicher som med silkebånd rundt halsen og diplom i handa takket - både for utnevnelsen til Kommandør av Den Kgl. Fortjenstorden og for hyllesten fra et fullsatt Idrettens Hus. Deretter overlot han scenen til pianist Alexander Malter og cellist Dietmar Schwalke, som framførte Arvo Pärts spindelvevskjøre «Spiegel in Spiegel» og «Für Alina», pluss den litt mer robuste «Fratres» foran et intenst lyttende publikum der den berømmelige knappenåla aldri falt.

Da hadde allerede ECM-veteranene Jon Christensen, Arild Andersen og Terje Rypdal samt den tyske trompeteren Markus Stockhausen tatt oss med gjennom sine skiftende «soundscapes», der så vel kammerlyrisk klarhet som rockete gitarriff og flerrende trompetkjør inngikk. Til tider låt det «Bitches Brew'sk» av konserten, der jeg for første gang opplevde å høre Jon Christensen spille streit 4/4 med backbeat i mer enn halvannen takt i strekk.

SISTE DEL av ECM-kvelden i Idrettens Hus var viet Trygve Seim Orchestra, representant for den unge norske ECM-tilveksten. Omtrent samtidig startet Pat Metheny og Jan Gunnar Hoff Group sin konsert på Alexandra, og allerede den innledende «Phase Dance» viste at hjemmeleksene var gjort og at pianist Hoff, saksofonist Tore Brunborg, bassist Bjørn Kjellemyr og trommeslager Audun Kleive passet som hånd i hanske til Metheny og hans musikk. Et repertoar stort sett hentet fra Pat Metheny Groups mer utadvendt melodiske materiale ble til en ren festforestilling av inspirert spilleglede og ikke minst ferdighet, og trivselen i salen så vel på scenen ildnet åpenbart samtlige fem musikere til å hente fram soli fra sine øverste hyller. Med folk som Metheny og Brunborg i aksjon, sier ikke det så rent lite, og da jeg måtte forlate festen under første ekstranummer, etter to stive timer, virket det som om musikerne hadde bestemt seg for å spille helt til frokost.

DET VAR for øvrig en smørblid Pat Metheny som tidligere på dagen stilte til prøver med Hoff-bandet, etter mandagens pangstart med Trondheim Jazzorkester. Pat var full av lovord om trønderne, som han beskrev som et imponerende band med noen briljante solister, og han nikket samtykkende da jeg trakk fram John Pål Inderbergs barytonsolo i «To The End of The World».

- Den mannen er en stor musiker. Jeg hadde ikke hørt om ham før, men bet meg merke i ham fra han spilte den første tonen under prøvene, sa gitaristen, og hadde følgende svar da jeg antydet at det kunne være interessant å oppleve samarbeidet mellom ham og Trondheim Jazzorkester på ny, for eksempel etter en liten norgesturné: - Hvem vet? Du skal ikke utelukke at det kan skje.

UTEN FORKLEINELSE for Metheny, B.B. King og Erykah Badu: Et av denne festivalens største trekkplastre heter Ytre Suløens Jass-ensemble, og spilte en forrykende klubbkonsert for fullt hus allerede åpningskvelden. De fremragende tradisjonsbærerne har også invitert med seg gode venner fra jazzens hjemby, superklarinettisten Dr. Michael White og barnekoret Gospel Children of New Orleans, og dermed ble tre kirkekonserter spontanutsolgt. Den norsk/amerikanske gjengen kom til Molde rett fra konsert ved jazzfestivalen i Montreux, skal videre til den enorme Pori-festivalen, og lanserte en CD i går med en minikonsert som gjorde halve pressekorpset midlertidig religiøse, tandre og lett påvirkelige som vi er.

<B>GAMLEGUTTA:</B> ECM-veteranene Jon Christensen, Arild Andersen og Terje Rypdal samt den tyske trompeteren Markus Stockhausen tok oss med gjennom skiftende «soundscapes» i går.
<B>BEVEGET KOMMANDØR:</B> Manfred Eicher takket rørt for utnevnelsen.