Ordløst raid

Per Elvestuen bruker vanligvis blyanten mot finanslivets akrobater på det rosa papiret til Dagens Næringsliv. Noen av de krasse kontrafeiene tåler også gjenbruket mot hvite boksider.

Trygve Hegnar som pumper pressestøtte inn på sin private konto, eller Kjell Inge Røkke med sugerøret i kassa til Aker RGI, kvalifiserer avgjort til omslagtittelen «Rampestreker». Autodidakten Elvestuens skolering i tegneserienes verden har gitt ham viktig ammunisjon til sine strek-kjappe raid mot markedsliberalismens «vill vest»-tilstander. Kanskje er det impulser fra Illustrerte Klassikeres sjørøverhistorier som ligger til grunn når Kværner-skuta ender som et synkende skip, eller der Sten Ture Jensen kutter fortøyningene til Media Holding-kulissen og setter kursen utaskjærs med gevinsten.

Peprer politikere

Per Elvestuens pepper til politikerne strør også salt i spaltene, og så vel Valgerd Svarstad Haugland som Carl I. Hagen kommer ut i sterkt krydrete utgaver. Kontantstøttens korsfarer fikk nok fordøyelsesbesvær ved å se seg framstilt i rollen som høytflygende kristelig bombepilot over Balkan, som leser dagens tvetydige tekst med de pikante bibelordene «Helvete er langt der nede...». Elvestuen ga også en ny betydning til Carl Ivars oppsperrete nesebor, i tegningen av partilederen som værer valggevinst i den fremmedfiendtlige stanken fra duoen Hedstrøm/Kleppe.

Ordløst

Eks-redaktør Kåre Valebrokk hevder i sitt forord at Finn Graffs grep om samme snyte-skaft er verre, men TV2-sjefen har jo en særegen humoristisk sans.

Elvestuen lar ofte en duo av miniatyrfigur kommentere hovedpoenget i strek, og i tråd med tegneserietradisjonen kan det gi et ekstra skråblikk til det skeive smilet over situasjonen. Bokas blinkskudd, «Bygningsarbeider», trenger ingen slik ekstra kommentar. Det er en tegning som sier ordløst fra om tyrkiske entreprenørers kyniske lavmål, som gjorde hundrevis av høyhus til dødsfeller under jordskjelvet i august. Per Elvestuens håndverk holder derimot mål for enhver kritikk.

RØKKE OG GJELSTEN: Gladgutta i Per Elvestuens strek.