Orientert musikkpresse?

FELLES FOR alle store revolusjoner er at de er vanskelige å få øye på når man står midt oppe i dem. Dagbladet kan vise til et godt eksempel på dette da de arrogant, jantete eller i beste fall med uvitenhet ignorerer en rekke magasiner i sin kommentar «Mutert musikkpresse» tirsdag 15. mars. Vi er ett av disse. Nå skal ikke vi skryte på oss å være en av Musikk-Norges mektigste aktører eller være et masseorgan som er kritiske til avisenes musikkdekning. Vi har noen andre visjoner enn å bruke tiden på dette. Heller ikke at det er lett å utgi magasiner i Norge. Vi er heller ikke uenige i resten av kommentarens budskap. Men vi gir nå en gang ut et månedlig musikkmagasin, www.playmusicmagazine.com, som vi ikke kan se er noe særlig annerledes enn andre musikkmagasiner - bortsett fra at vi kan tilby lyd, animasjoner, levende intervjuer og interaktivitet. Og det finnes flere web-magasiner i Norge: panorama.no, heavymetal.no, undergrunn.com, spot.no, bandindex.no, bluesnews.no, musiq.no og pstereo.no - for å nevne noen.

VI SNAKKER selvfølgelig om Den digitale revolusjonen. Dagbladets journalist burde ha fått med seg at internett har blitt et primærmedium og da også en like naturlig del av det norske folks mediekonsum som en print-avis eller et print-magasin. At journalisten begrunner utvelgelsen med at det finnes så mange musikkmagasiner på nett, og at tar man med ett, må man ta med alle; vel - vi er hverken overrasket eller provosert. Vi bare konstaterer at Dagbladets print-journalist ikke ser ut til å ha fått med seg den digitale revolusjonen i særlig grad. Og det vil vi at hun skal.