(Dagbladet.no): I begynnelsen av oktober lanserte lydbokforlaget digiboka, som er både lydbok og digital avspiller i ett.
Disse har raskt slått an i det norske markedet, og ifølge Dagens Næringsliv er allerede 83.000 solgt ut til forhandlerne.
Totalt planlegger Lydbokforlaget å sende ut 100.000 slike lydbøker før jul. Lykkes de med det vil de ha solgt digibøker med verdi av nærmere 40 millioner kroner til leverandørene.
- Den umiddelbare reaksjonen folk har er at dette er et stilig produkt å se på. Og når de ser at det er et bokprodukt som er helt nytt for dem, blir de interesserte. Folk er vant til cdene - de har vært på markedet lenge. Samtidig har vi lansert lydbøker som mp3-filer, men de er jo «usynlige», forteller informasjonssjef Tonje Kristiansen i Lydbokforlaget til Dagbladet.no.
- I tillegg utfører digiboka funksjonen sin umiddelbart; folk kan høre på lydboka med en gang de har kjøpt den. De som hører på lydbøker har kanskje ikke tid til å komme hjem til cd-spilleren sin, forteller Kristiansen.
Digiboka er enkel i bruk, og lytteren kan pause og spole fram og tilbake i kapitler - samt velge avspillingshastighet. Ørepropper følger med på i prisen på rundt fire hundre kroner. Hittil er det utgitt 24 digibøker med populære forfattere som Jo Nesbø, Anne B. Ragde, Stieg Larsson og Unni Lindell.
For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn
Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.
Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger