FORVANDLING: Nina Ellen Ødegård (i front), Erlend Auestad Danielsen, Cassandra Loo og Øystein Martinsen i «Orlando». Foto: Stig H. Dirdal, Rogaland Teater
FORVANDLING: Nina Ellen Ødegård (i front), Erlend Auestad Danielsen, Cassandra Loo og Øystein Martinsen i «Orlando». Foto: Stig H. Dirdal, Rogaland TeaterVis mer

Anmeldelse «Orlando», Rogaland Teater:

«Orlando» er ofte litterær, men aldri bokstavelig.

Et eget rom.

Har du allerede abonnement?   Logg inn

TEATER: «Orlando» fråtser i metaforer, allegorier, assosiasjoner og tankesprang. Teaterforestillingen bygger sitt eget lille univers - vi kan godt kalle det et rom for seg selv - og i dette rommet gir den oss en samling små og store svar på det enorme spørsmålet om hva det vil si å være menneske.

Endring og stabilitet

«Orlando» er både en hyllest til og en problematisering av menneskets evne til forvandling. Samtidig er det en hyllest til og en problematisering av menneskets bestandighet. Dette kan lyde som en selvmotsigelse, men er det ikke, det er en stadfestelse av den kompleksitet som finnes i personen Orlando, i romanen «Orlando» og teaterforestillingen «Orlando».

Dagbladet Pluss – mer av virkeligheten

  • Over 250 kvalitetsartikler hver måned
  • Prisvinnende reportasjer og avsløringer
  • Premium artikler innen stoffområder som bil, båt, trening, samliv, vin og reise
  • Tilgang til hele papiravisen og Magasinet på PC/Mac, mobil og nettbrett
  • Tilgang til Dagbladets avisarkiv - fra 1869 til i dag
  • Ved å abonnere på Dagbladet Pluss, godtar du våre kjøps- og bruksvilkår.
  • Abonnementet har ingen bindingstid. Du kan si det opp når som helst.

Betal trygt med Visa eller Mastercard.

Har du allerede abonnement?
Logg inn