Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

Oscar den store - og dyre

Det suser av storhet når Oscar Peterson inntar Oslo Konserthus førstkommende lørdag. Det suser ganske friskt av billettpriser på 550, 650 og 750 kroner også, men det blir neppe ett ledig sete.

- Vi lager ikke denne konserten for å tjene penger, bedyrer Knut Vigar Hansen, adm.dir. i Oslo Konserthus og arrangør av tidenes dyreste jazzkonsert i Norge.

- Med fullt hus går vi akkurat i balanse. Blir det ett tomt sete, taper vi penger.

- Oslo Konserthus har 1404 seter, det betyr budsjett på rundt én million kroner. Uhørt for en jazzkonsert?

- Over én million, dette er det dyreste vi har gjort i år. Vi har tatt en sjanse denne gangen, men vi ville gjerne gi Oslos publikum anledning til å høre Oscar Peterson. Konserten er ganske eksklusiv, bortsett fra et TV-opptak i Tyskland er den den eneste i Europa i denne omgang.

- Han er altså ikke på turné?

- Nei. Han kommer fra Canada for disse to jobbene, og skal tilbake til Canada. Og Oscar Peterson reiser ikke alene på business class, han reiser på første sammen med kone og datter. Dessuten satte han som betingelse at vi skaffet ham Ulf Wakenius (gitar), Niels-Henning Ørsted Pedersen (bass) og Martin Drew (trommer) til konserten. Det har vi klart, jeg vet ikke engang om de skal være med i Tyskland. Du ser at det er visse utgifter forbundet med dette arrangementet?

- Tross billettprisene er Konserthuset nærmest utsolgt. Er det håp for etternølere?

- Vi hadde ti ledige plasser i går morges. Pågangen har vært stor. Folk kommer helt fra Sverige og Danmark. Fins det likevel uavhentede billetter lørdag kveld, blir de solgt i billettluka like før konserten, lover Knut Vigar Hansen, smått stolt over Oslo Konserthus' scoop.

«Enestående»

Politikens Jazzleksikon kan bidra til å forklare hvorfor Oslo Konserthus kan operere med billettpriser på 550, 650 og 750 kroner for en konsert med Oscar Peterson i år 2000, og likevel selge ut:

«Helt enestående er imidlertid Petersons fullkomne instrumentale teknikk, hans alltid sangbare linjer og den voldsomt insisterende rytmiske drive som har gjort ham til den jazzmusiker ved siden av Louis Armstrong som har hatt det største publikum utenfor egentlige jazzkretser.»

Pianistisk er nok den store Oscar over toppen, dels som følge av redusert førlighet etter et hjerneslag i 1993, men Oscar Peterson er ingen «jazzartist» i vanlig forstand.

Snarere er han del av det mentale møblementet hos de generasjonene som fikk sine skjellsettende jazzopplevelser under ungdomstida på 1950-tallet.

Han er den siste store fra Jazz At The Philharmonic-gjengen, impresarioen Norman Granz' turnerende stjernelag med Ella Fitzgerald, Duke Ellington, Count Basie og Peterson blant de sterkest skinnende, og han har spilt seg inn i nå godt voksne nordmenns hjerter gjennom konsert etter konsert på 60-, 70- og 80-tallet. Som medspillere under disse besøkene hadde han ofte to av de tre som stiller på scenen lørdag, den engelske trommeslageren Martin Drew og bassisten Niels-Henning Ørsted Pedersen. Den siste er omtalt av Peterson som «The Great Dane», og ble nylig observert i fin form sammen med Chick Corea i Molde. Heller ikke den svenske gitaristen Ulf Wakenius er fremmed for Peterson, han inngår i en gitaristrekke som har kommet til å telle blant andre Barney Kessel, Herb Ellis og Joe Pass.

CD-ROM

Få trodde Oscar Peterson ville være i stand til å gjenoppta karrieren etter hjerneslaget i 1993. Sakte, men sikkert har han likevel kommet tilbake på podiet, og har dessuten markert seg som en aktiv utnytter av ny teknologi, både til komponering og i kommersiell virksomhet.

Hans CD-ROM «The Oscar Peterson Multimedia CD-ROM» har vakt oppsikt, og CD-ene hans, både de nye og nyutgivelsene av gamle LP-er, selger fortsatt til et stort publikum over hele verden. Særs oppegående som han er, er Peterson en ettertraktet foreleser. Han er æresdoktor ved et dusin kanadiske og amerikanske universiteter, og har mottatt internasjonale utmerkelser og æresbevisninger i fleng. 12 ganger er han kåret til «Årets pianist» ved Down Beats avstemning. Han har fått åtte Grammy-priser, og er medlem i sju ulike «Halls of Fame».

Så når Oscar Peterson plasserer hele sitt veldige jeg på pianokrakken lørdag kveld og kaster storm og stille over de hvite og svarte, er det faktisk en begivenhet.

Hva det enn måtte koste og hvordan det enn måtte låte.

Oscar Peterson

  • Født 15. august 1925 i Montreal, Canada, av jamaicanske innvandrerforeldre.
  • Klassisk pianoundervisning fra han var seks år. Vant lokal talentkonkurranse som 14-åring.
  • Spilte i Toronto fra 1945, hentet til New York av Norman Granz i 1949.
  • Egne trioer fra ca. 1950, platesamarbeid med bl.a. Dizzy Gillespie, Louis Armstrong, Stan Getz, Ella Fitzgerald, Gerry Mulligan, Count Basie, Zoot Sims, Toots Thielemans, Clark Terry, Stéphane Grappelli, Benny Carter, Lester Young, Sarah Vaughan og Joe Pass.
  • Stilistisk inspirert av Nat King Cole, Art Tatum, Teddy Wilson og Bill Evans. Har komponert bl.a. «Canadian Suite», «Hymn To Freedom», «Easter Suite» og «Trail of Dreams Suite» (2000)
<B>VERDT PENGENE:</B> Oscar Peterson stiller i Oslo Konserhus på tidenes dyreste jazzkonsert i Norge.
Utforsk andre nettsteder fra Aller Media