OSCAR-FAVORITT: «12 Years a Slave» forventes å sanke mange nominasjoner i årets Oscar-utdeling, men ikke alle er enige i at filmen fortjener heder og ære. FOTO: SF Norge AS
OSCAR-FAVORITT: «12 Years a Slave» forventes å sanke mange nominasjoner i årets Oscar-utdeling, men ikke alle er enige i at filmen fortjener heder og ære. FOTO: SF Norge ASVis mer

Oscar-favoritt skjelt ut under prisutdeling

Kontroversiell filmkritiker nok en gang i hardt vær.

(Filtermagasin.no) - Du er en pinlig dørvakt og søppelmann. Fuck you. Kyss ræva mi.

Det var ordene som ifølge Variety møtte den britiske regissøren Steve McQueen fra salen da han dukket opp på New York Critics Circle-prisutdelingen mandag kveld.

Briten var til stede for å motta regiprisen for en av årets mest Oscar-spådde filmer, dramaet «12 Years a Slave», som handler om USAs slaverihistorie.

Ifølge Variety ble det kjapt klart at det var den velkjente og kontroversielle filmkritikeren Armond White som hadde slengt med leppa fra bordet sitt.

Da McQueen takket for å ha fått en pris som tidligere har gått til John Ford og Woody Allen skal White ha fulgt opp med «please».White, hvis varemerke ofte later til å være å mene det motsatte av alle andre filmkritikere, var en av svært få som slaktet filmen.

Anmeldelsen inkluderte beskyldninger om at manusforfatter John Ridley og historisk rådgiver Henry Lous Gates var «rase-opportunister» som profitterte på de mørke sidene av afroamerikansk historie, samtidig som White mente at McQueen hadde laget en skrekkfilm om slaveriet:

- McQueen har laget den mest ubehagelige filmen siden William Friedkins «Eksorsisten» fra 1973. Ja, «12 Years a Slave» hører hjemme i torturpornosjangeren sammen med «Hostel», «The Human Centipede» og «Saw»-serien, men den blir solgt (og feilaktig regnet som) en del av den nylige flommen av filmer som påstår å være «en samtale om rase». Den eneste samtalen denne filmen inspirerer ville inneholdt hyl av ubehag.

Formannen i kritkerforeningen, Joshua Rothkopf, mente Whites oppførsel var upassende og kom med en formell beklagelse, men historien stopper ikke der. I en nylig podcast for Slashfilm benekter White å ha kommet med tilropene i salen.

- Det er viktig å få folk til å skjønne at sannheten ikke blir fortalt av Rothkopf, eller av Variety heller. Ingen har forsøkt å få det bekrefta. Ser du på sitatet, så er det ganske meningsløst. Jeg har blitt oppringt av folk som har sagt «Armond, det høres ikke engang ut som deg.»

Det er imidlertid ikke bare Variety som rapporterer om hendelsen. Slate-kritiker Dana Stevens tvitrer om sitatene fra Variety at «de av oss som var uheldigen nok til å sitte ved bordet hans hørte mye mer», mens Bilge Egbri fra Vulture skriver i en tweet:

- Jeg var ikke i nærheten, men jeg kunne også høre ham også. «Det var en privat samtale»-unnskyldningen hans er bisarr og så usann at det er komisk.

Det avfeies av White.

- Det er en bakvaskingskampanje fra folk som ikke har den intellektuelle kapasiteten til å diskutere med meg eller debattere meg på grunnlag av kritikk, så de gjør ad hominem-greia. De prøver å fremstille meg som en dårlig person, og det tolererer jeg ikke.

Dette er ikke første gang kritikeren beskyldes for dårlig oppførsel under prisutdelingen.

I tidligere år har han også blitt beskyldt for å plage Robert De Niro og, ifølge Gawker, å få Anette Bening på gråten.

Ifølge en uttalelse til The Hollywood Reporter mener han også disse episodene har blitt fremstilt feil, samtidig som han kaller kritikken «et skamløst forsøk på å stilne den sterkeste stemmen som eksisterer innen samtidskritikk».