Oscar i utvikling

Ingen falt av stolen, men det er likevel grunn til å merke seg at fem av årets Oscar-priser gikk til en film blottet for glamour og søt virkelighetsflukt, kommenterer filmanmelder Liv Jørgensen.

«American Beauty» vant på sin brodd mot drømmene som nettopp Hollywood så ofte har tilbudt oss, på sine gode skuespillere og sin knappe form.

  • Og sikkert etter en heftig kampanje fra selskapet Dreamworks. Men det er tross alt utvikling å spore blant Oscar-akademiets tusenvis av medlemmer. Det er et drøyt stykke fra fjorårets sjarmerende tankespinn av en vinner, «Shakespeare In Love», til «American Beauty»s satiriske angrep på en bastion som familien - begge filmer for øvrig med britisk regissør. At Sam Mendes fikk ansvaret, har nok også påvirket uttrykket; prisvinneren er ikke just titanisk i stil, mer europeisk.
  • Når relativt ukjente Hilary Swank stakk av med prisen for beste kvinnelige skuespiller, betyr det også heder og ære til nok en film med kontroversielt og utfordrende innhold: Kimberley Pierces «Boys Don't Cry» er en sann historie om en ung kvinne som ville være mann og ble drept for det. En strålende prestasjon av Swank, en tøff rolle i en film som konfronterer oss med våre fordommer. Bransjens gjeveste pris til noe så modig, ubehagelig og ekte er en liten milepæl.
  • Årets outsider i statuettkrigen, Lasse Hallströms «Siderhusreglene», måtte nøye seg med to statuetter. Og takk for det, selv om den klart er verdt å se. Den er, uansett aborttemaet, en langt mer gjennomsnitts filmopplevelse enn vinneren, tradisjonelt og sentimentalt anrettet. Men så lenge John Irving sto som forfatter på bearbeidelsen av sin egen roman, var han knapt til å unngå som mottaker av en manuspris. Kanskje ikke Michael Caine heller, vinner av birolleprisen for menn i en god prestasjon.
  • Det ville vært mer spennende med Tom Cruise likevel, nominert i samme kategori for rollen som sexguru i dristige «Magnolia», med norsk premiere fredag. Cruise ble forbigått for tredje gang, og lider muligens fortsatt av at han er Tom Cruise - like mye vurdert for sin person som for rollene han spiller. Derimot ligger man stadig godt an i priskampen om man spiller mentalt syk, viser birolleprisen til Angelina Jolie i «Stjålne år». Syke, handikappede og enslige mødre har uavlatelig appell.
  • Og med all respekt for «American Beauty», også vinner av prisen for beste originalmanus: Årets aller mest oppfinnsomme manus tilhører nominerte «Being John Malkovich». Bare vent og se.