Oscar-trailerne er sett nesten 80 millioner ganger

«The Revenant» er den mest sette Oscar-traileren på Youtube.

(Dagbladet): Søndag går Oscar-utdelinga av stabelen og åtte filmer kjemper om den gyldne statuetten i kategorien for beste film. 

«The Revenant», «Mad Max: Fury Road», «The Martian», «The Big Short», «Bridge of Spies», «Brooklyn», «Room» og «Spotlight» er årets nominerte.

Youtube Analytics har gjort en undersøkelse for å se hvordan fansen har engasjert seg i trailerne til de nominerte, som Dagbladet har fått tilgang til.

200 millioner minutter Filmene har såklart flere trailere liggende ute på YouTube, enn bare én. Derfor har de tatt et utgangspunkt i de mest populære trailerne til filmene.

Her har de nå funnet ut at trailerne til de åtte nominerte er blitt sett nesten 80 millioner ganger, noe som tilsvarer rundt 200 millioner minutter på Youtube.

- Det vi ser er jo at det er veldig mye engasjement rundt trailere generelt. Og spesielt nå før Oscar-utdelingene så vil folk gjerne inn for å se disse trailerne. Tallene viser at veldig mange er interesserte i disse filmene og da får man en indikasjon av populæriteten på filmene, så får vi se hvordan de ligger opp imot utdelingen på søndag, forteller Ingrid Dynna fra Google om tallene.

«Action» mest populært Oscar-favoritten og Golden Globe-vinneren «The Revenant» er også tydeligvis en publikumsfavoritt. Den topper lista med nesten 22 millioner visninger.

Filmen har Leonardo DiCaprio i hovedrollen, Kristoffer Joner i et halvt minutt og er nominert til hele tolv priser.

På en andreplass finner vi den postapokalyptiske action-filmen «Mad Max: Fury Road» med kun 400 000 mindre visninger enn «The Revenants» trailer.

Ridley Scott-regisserte «The Martian» hvor Matt Damon spiller hovedrollen og Aksel Hennie har en birolle. Den ligger på en tredjeplass med litt over 20 millioner visninger. 

Filmen er nominert til hele syv priser under helgas utdeling, og tok hjem to Golden Globe-priser tidligere i år. Det har også blitt kjent at filmen er president Barack Obamas favorittfilm fra 2015.

Fantasy-trailere engasjerer mest I analysen har YouTube samarbeidet med analyseselskapet Pixability. De har funnet ut at det er trailere som er det mest populære film-materialet på nettstedet.

Trailere til fantasyfilmer viser seg å være den mest populære formen for trailere hvor da brukerne kommenterer mest og deler mest.

YouTube har også blitt det mest populære stedet for folk å se film-trailere.

Instagram Følg @dagbladet.no på Instagram