STORSKOG: Grenseovergangen ved Storskog i Sør-Varanger i Finnmark har for mange vært inngangsporten til Norge de siste ukene. Strengere kontroll der og andre steder har ingen effekt, mener innsenderen.  Foto: Øistein Norum Monsen / Dagbladet
STORSKOG: Grenseovergangen ved Storskog i Sør-Varanger i Finnmark har for mange vært inngangsporten til Norge de siste ukene. Strengere kontroll der og andre steder har ingen effekt, mener innsenderen. Foto: Øistein Norum Monsen / DagbladetVis mer

Økt grensekontroll har ingen effekt

Vår grense mot sjøen er den lengste når vi ser bort fra Russland. Disse grensene lar seg ikke hermetisk lukke.

Meninger

Innføring av grensekontroll på våre Schengen-grenser - slik regjeringen har besluttet - vil ikke ha noen effekt, verken på trusselen fra terrorister, eller vår evne til å stanse asylstrømmen. Derimot vil det sinke grensepasseringen for lovlydige reisende, som utgjør mer enn 99 prosent av dem som passerer. Og det er en sløsing av ressurser som kunne vært brukt på tiltak som gir effekt.

Et raskt blikk på kartet viser at våre grenser mot land (Sverige og Finland) er en av de lengste i Europa. Og vår grense mot sjøen er den lengste når vi ser bort fra Russland. Disse grensene lar seg ikke hermetisk lukke. Heller ikke passkontroll på passerings-stedene vil ha noen effekt mot terrorister og organisert kriminalitet. Og den vil ikke demme opp for asylstrømmen. Asylsøkere må uansett tas imot og registreres.

Vår knapt 200 km lange grense mot Russland er godt overvåket. På grensepasserings-stedet Storskog kontrolleres absolutt alle, både inn til Norge og ut til Russland. Likevel ser vi at dette ikke har hindret asylsøkere å komme inn. Det gjenstår å se om vi kan få returnert søkere uten beskyttelsesbehov. Uansett må dette løses gjennom avtale med angjeldende land, enten det gjelder Russland eller et annet Schengen-land.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Helt tilbake fra 1950-tallet har vi hatt en nordisk passfrihets-avtale som innebar at vi ikke hadde passkontroll på våre nordiske grenser. Nordiske borgere og immigranter fra tredje land fløt fritt i Norden uten at det ble ansett som noe stort problem. Heller ikke mot resten av Vest-Europa var det noen særlig streng kontroll.

Opphevelse av intern grensekontroll gjennom Schengen-avtalen er svært lik den ordningen vi hadde hatt i Norden i en generasjon, bare mere formalisert. Men en forutsetning for opphør av grensekontrollen mellom Schengen-land var en mer effektiv kontroll mot tredjeland. Her mangler mye!

Situasjonen i dag er preget av en formidabel økning av reisende, primært i form av turisme og forretningsreiser. For å møte utfordringen med svære volumer som skal passere grensene, haster det med å få automatisert passkontrollen. Nå, ti år etter at vi innførte biometriske pass med biometri, har vi ennå ikke tatt i bruk systemer som utnytter dette potensial. Det er gjennom en mer effektiv kontroll av de store volumer av reisende at man kan konsentrere ressursene mot de kriminelle og andre som skjuler seg i den store hopen av lovlydige:

I stedet for å lete etter nåla i høystakken, fjerner vi høystakken - og plukker opp «nåla».