- Oslo bør søke Manifesta

Oslo kan bli neste Manifesta-by. Denne biennalen ble lansert som et uekte født barn av alle biennalers mor i Venezia for fem år siden.

Utstillingen skulle ikke knyttes til noen fast by eller bestemt institusjon, men være et ambulerende arrangement hvor også kuratorer og rådsmedlemmer skiftes ut med jevne mellomrom.

  • Etter dette rullerende prinsippet har mønstringen manifestert seg i ulike skikkelser på tre forskjellige steder i Europa: Rotterdam sto for premieren i 1996, deretter kom lille Luxembourg på banen og i sommer var Ljubljana vertsby. Når det gjelder Manifesta i 2002 har både Frankfurt og Warszawa meldt seg som innbydere, men nå kan også Oslo få mulighet til å markere seg som sommerlig scene for Europas unge kunst. Med europeisk menes alle kunstnere som uten hensyn til nasjonalitet er aktive på Kontinentet.
  • Denne ikke-nasjonale innstillingen harmonerer med holdninger hos yngre kunstnere, som ofte farter lik nomader fra sted til sted og etablerer egne nettverk. Med dette prinsippet skiller også Manifesta seg markant fra Venezia-biennalen, som ble bygd på et grunnlag av nasjonspaviljonger for at landene skulle profilere sine representanter. Manifestas flernasjonale kuratorgrupper har samarbeidet både med offentlige institusjoner og uavhengige visningssteder i tidligere vertsbyer, og dette ga også de tre mønstringene så forskjellig karakter.
  • Forleden var rådsmedlemmene Kasper Köning og Hans-Ulrich Obrist på befaring i Oslo. König - en av Europas mest erfarne kuratorer og kommende sjef for Ludwig-museet i Köln - understreket periferiens aktuelle relevans for kunstlivet, og at man ikke trenger å bo i Berlin eller New York for å lage interessant kunst. Obrist - medansvarlig for den nordiske suksessutstillingen «De hvite netter» i Musée d'Art Moderne i Paris for to år siden - så bort fra den tunge franske kunstmetropolen som noen naturlig Manifesta-by.
  • Her har derimot Oslo - og Norge - en gyllen sjanse til å gi ung europeisk kunst en varm velkomst i 2002, og helt uten fare for at bevilgningene vil føre til oppheting av vår hjemlige økonomi. Det er dessuten 30 år siden hovedstaden var arrangørby for Nordisk Ungdomsbiennale, så tida bør være inne til å ta et initiativ.