I vekst: Det gjelder å markedsføre at Oslo er den lille storbyen som vokser og utvikler seg, skriver James Stove Lorentzen. Foto: Kjell Erik Berg
I vekst: Det gjelder å markedsføre at Oslo er den lille storbyen som vokser og utvikler seg, skriver James Stove Lorentzen. Foto: Kjell Erik BergVis mer

Oslo er «hot»

Det borgerlige byrådet har vist vei i 18 år, og det ønsker vi å fortsette med.

Meninger

Det er mange byer som er større enn Oslo. Byer som tradisjonelt har blitt sett på som spesielt attraktive, både for innbyggere, næringsliv og besøkende. Byer mange ønsker å reise til, oppholde seg i og kanskje slå seg ned i for en periode. Oslo har ikke vært en av disse byene i utlendingers bevissthet. Stockholm og København har nok i større grad hatt den rollen i Skandinavia. Dette er på vei til å forandre seg. Oslo er gradvis, år for år, blitt «hot» - og «hottere» blir det.

Jeg levde mange år utenfor Norge, og det irriterte meg stadig at Norge og Oslo sjelden ble nevnt i utenlandsk presse. Vi hadde tydeligvis rett og slett ikke så mye å tilby. Transformasjonen de siste 18 årene, med diverse områdeløft, eiendomsreform og fjordbyen, har gjort underverker for byen. Nye museer, moderne arkitektur og et rikt kulturliv skaper nå stor interesse i utlandet. Så kan man spørre: Hvorfor er dette viktig? En åpenbar grunn er at turistnæringen er viktig for byen, men enda viktigere i det lange løp er å tiltrekke seg kompetent arbeidskraft. Den kreative, innovative, akademiske, intellektuelle, kunstneriske arbeidskraften er globalisert, den trekker til attraktive byer.

Skal Oslo konkurrere om å beholde sine egne beste talenter og tiltrekke seg nye, er det viktig at byen er attraktiv. Da gjelder det å markedsføre at vi er den lille storbyen som vokser og utvikler seg. Visit Oslo, Oslo Business Region og samarbeidet Osloregionen står for denne profileringen. De fremstår som moderne organisasjoner godt tilpasset dagens digitale medieverden.

Artikkelen fortsetter under annonsen

I tillegg er det en rekke private initiativ som promoterer Oslo. Oslo Innovation week, Oslo Freedom Forum, Business for Peace og Partnership for Change er konferanser som følges med stor interesse internasjonalt, og setter Oslo på kartet og i folks bevisthet.
Det nyeste initiativet er Oslos samarbeid med «teknologi-byene» Austin, London Borough of Hackney og Toulouse. 

Om ikke det var nok, har Oslos verdensledende miljøsatsing blitt lagt merke til i de virkelig store byene. Oslo er invitert med som medlem av C40, et nettverk for verdens megabyer som tar klimaansvar og ønsker å vise hvordan byene kan bidra til lav- og nullutslippsløsninger. Oslo har fått status som innovatørby i C40 fordi vi har vist tydelig lederskap på miljø- og klimaområdet.

Næringspolitikk og internasjonal profilering er kanskje ikke det første velgerne tenker på når det er kommunevalg. Men dagens borgerlige byråd, med Høyre i spissen, vet at stagnasjon betyr forfall. Byer må vokse, modernisere, reformere og tilpasse seg en ny verden med nye utfordringer. Byrådet skaper ikke fremtidens arbeidsplasser, ei heller sikrer det fremtidens bærekraftige inntekter, det er det næringslivet som gjør. Politikernes jobb er å tilrettelegge for at befolkningen kan leve gode liv i Oslo. Det gjør vi gjennom å skape en god skole, legge grunnlaget for videre utdanning, være næringsvennlig og skape gode bymiljøer hvor folk trives. God økonomistyring er avgjørende for en bærekraftig utvikling. Oslos økonomi er god, internasjonalt anerkjent og gitt høyeste kredittvurdering, AAA. Det gir fleksibilitet og handlingsrom for en by i vekst.

Det borgerlige byrådet har vist vei i 18 år, og det ønsker vi å fortsette med. Jobben er tross alt ikke gjort. Det blir den vel aldri. Det er alltid noe mer å strekke seg etter.

Hva mener du? Del det du har på hjertet under Lokale meninger!

Lik Dagbladet Meninger på Facebook