DEBATT

Oslo er på gal vei med E18

Dagens planer er en enorm utvidelse av veikapasiteten og det vil medføre mer forurensende biltrafikk.

ØKER BILTRAFIKKEN:  Venstre har i Bystyret vært med på å godta dagens planer om utvidelse av E18 vestover. Det til tross for at Vegvesenet rapporterer at det vil kunne øke biltrafikken inn over bygrensen fra Bærum med 50 prosent, skriver SVs Sunniva Holmås Eidsvoll. Foto: NTB scanpix
ØKER BILTRAFIKKEN: Venstre har i Bystyret vært med på å godta dagens planer om utvidelse av E18 vestover. Det til tross for at Vegvesenet rapporterer at det vil kunne øke biltrafikken inn over bygrensen fra Bærum med 50 prosent, skriver SVs Sunniva Holmås Eidsvoll. Foto: NTB scanpix Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Eksterne kommentarer: Dette er en debattartikkel. Analyse og standpunkt er skribentens egen.
Publisert
Sist oppdatert

Venstres Guri Melby forsøker å dempe min bekymring som mor for at luften i Oslo er helsefarlig. Hun forsikrer meg om at luften i byen er helt ren og trygg 250- 300 dager i året. Et enkelt regnestykke forteller oss da at Osloluften er forurenset og utrygg 65- 115 dager i året. Denne forurensede luften kan hemme barns lungeutvikling og gjøre unger med astma enda sykere. Da er det grunn til stor uro.

Det er flott at bystyret går inn for miljødifferensierte bompenger, det vil ha mye å si for luftkvalitet og klimagassutslipp. Men at Venstre er en pådriver for dette, er en overdrivelse. SV og MDG fremmet i vår forslag på Stortinget om å gi kommunene hjemler til å innføre miljødifferensierte bompenger med formål å redusere lokal luftforurensning. Dette stemte Venstre på Stortinget mot.

Melby mener at det først var med borgerlig regjering at det ble mulig å gjennomføre tiltak for luftkvaliteten i Oslo. Samtidig er hun stolt over at vi i Oslo bruker 80 prosent av bompengene til å finansiere kollektivtrafikk. På framleggelsen av Ruters strategidokument denne uka ble det framhevet at det var etter at det ble åpnet for å bruke bompenger til finansiering av kollektivtransport at passasjertallet i Oslo skjøt fart. Det var det den rødgrønne regjeringen som sikret. I Oslo fikk vi bompengefinansieringen for kollektivtrafikk på plass takket være SV som forhandlet det inn som en del av Oslopakke 3 og vi fikk på plass lovendringen som trengtes. Uten drahjelp fra Venstre.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.