SVARER: Inga Marte Thorkildsen, byråd for oppvekst og kunnskap (SV), svarer på påstander om byrådet i Oslo. Foto: Mimsy Møller / Samfoto / NTB Scanpix
SVARER: Inga Marte Thorkildsen, byråd for oppvekst og kunnskap (SV), svarer på påstander om byrådet i Oslo. Foto: Mimsy Møller / Samfoto / NTB ScanpixVis mer

Debatt: Oslo-skolen

Oslo Høyre må slutte å svartmale

Vi tar tak i problemer som det er helt nødvendig å gjøre noe med.

Meninger

Oslo Høyre kommer med mange påstander om byrådet i Oslo, senest i Dagbladet 6. november. Det påstås at Osloskolen «styres på grunn», at den «demonteres», og at byrådet ikke heier på alt det gode som skjer. Jeg oppfordrer Oslo Høyre til å løfte blikket og bli med på forandringsarbeidet.

Som byråd for oppvekst og kunnskap i Oslo jobber jeg langs tre linjer når det gjelder Osloskolen:

For det første er jeg opptatt av å videreføre og forsterke de positive sidene. Eksempler på det er at vi rekrutterer svært mange dyktige lærere og andre fagfolk for tiden, blant annet 200 lærere til utsatte områder som særlig strever med opphopning av dårlige levekår. Vi satser tungt på forsterket tidlig innsats, fordi alle barn skal ha det beste utgangspunktet for å kunne gjennomføre skolen og lære mest mulig. Det krever ressurser og et helhetlig blikk for barn og unges oppvekstvilkår.

For det andre tar vi tak i problemer som det er helt nødvendig å gjøre noe med. Mangeårige kutt i skolebudsjettene er nå snudd. For første gang på årevis får skolene økt grunnfinansiering, hele 55 millioner kroner. Vi legger om finansieringssystemet av skolene, fordi de store forskjellene mellom skolene våre er uakseptable og rammer mange barn og ungdommer hardt. Detaljert styring av lærernes tidsbruk erstattes nå gradvis av økt tillit, slik at lærerne får større faglig handlingsrom og bedre tid til elevene. Vi jobber hardt for en bedre ytringskultur, fordi vi trenger flest mulig stemmer i debatten om skolens kvalitet og innhold, dersom skolen skal bli best mulig for alle elever i Oslo. Vi har også startet en storsatsing på ungdomstrinnet, fordi vi er bekymret for den lave motivasjonen blant ungdomsskoleelevene. Ungdommene våre strever mye, blant annet med helseskadelig stress og press fra skolearbeidet. Det må vi ta på alvor og gjøre noe med.

For det tredje skal vi ta skolen inn i en ny tid. Vi i byrådet er opptatt av elevenes demokratiske forståelse, evne til kritisk tenking, kreativitet og samarbeid. Vi vil over fra en gammeldags «puggeskole» til dybdelæring, og vi er opptatt av hvordan elevenes kunnskap kan bidra til den største jobben vi står foran de nærmeste åra: Det grønne skiftet. Her må skolene delta aktivt, bl.a. gjennom samarbeid med utdanningsinstitusjonene, forskningsinstitusjoner, bydelene og næringslivet.

Oslo som europeisk miljøhovedstad i 2019, et flunkende nytt Klimahus, effektene av et mer seriøst arbeidsliv som kan tiltrekke seg flere lærlinger og fagfolk og en flerkulturell befolkning med svært mange flerspråklige elever, gir oss mange fortrinn som vi må utnytte godt. Vi skal ligge helt i tet, være ambisiøse og sultne. Da må vi jobbe på med oppbrettede ermer, ikke bruke tida på å stå fast i fortida.

Lik Dagbladet Meninger på Facebook

Meninger rett i innboksen! Meld deg på vårt nyhetsbrev for å motta ukas viktigste saker fra Dagbladet Meninger hver fredag.