Oslo-kinoer fjernet konkurrent-reklame

Oslo Kinematografer nekter å vise en reklamefilm for sin private konkurrent Kino1. Filmen skulle egentlig gå i tre uker på alle kinoer i Oslo.

Straks ledelsen i Oslo Kinematografer oppdaget at Kino1 hadde en reklamefilm på kinoene fredag kveld, ble den klippet vekk.

Det private kinosenteret i Sandvika åpner 19. desember med den nye James Bond som hovedfilm.

Sandvika ligger i Oslos nabokommune Bærum og Kino1 forventes å skulle konkurrere med Oslos kommunale kinobedrift om kinopublikummet.

«Hårreisende»

- For å nå vår målgruppe bestemte vi oss for å reklamere for åpningen på de kommunale Oslo-kinoene, sier Robert Chr. Johnsen i Kino1.

Han bestilte reklameplass for tre uker, fikk laget en film på 12 sekunder, mangfoldiggjort i 60 kopier, og trodde alt var i orden. Helt til han mandag fikk beskjed om at knapt noen av hans potensielle kinokunder hadde sett den.

- Det er helt hårreisende, jeg kjøper plass i en åpen reklamekanal og så blir jeg sensurert.

Avtalebrudd

Atle Hillestad i Oslo Kinematografer forklarer reklamesensuren med en avtale mellom kinematografene og firmaet Oslo Kinoreklame, som forsyner Oslo-kinoene med reklamefilmer.

- I avtalen står det at vi ikke skal ha reklame for spillefilmer i konkurrerende medier, sier Hillestad.
Erik Børresen i Oslo Kinoreklame mener forbeholdet i avtalen ikke rammer reklamen fra Kino1. Han har bedt om en nærmere redegjørelse for hvorfor reklamefilmen ble fjernet fra kinoene.