TAPTE KINO-SAKEN: Arbeiderpartiets Rune Gerhardsen har i mange år kjempet mot salg av Oslo Kinematografer. Dette bildet er fra 2002 utenfor Saga kino.

Foto:Tom Martinsen/Dagbladet
TAPTE KINO-SAKEN: Arbeiderpartiets Rune Gerhardsen har i mange år kjempet mot salg av Oslo Kinematografer. Dette bildet er fra 2002 utenfor Saga kino. Foto:Tom Martinsen/DagbladetVis mer

Oslo kommune selger kinoen

Film-Norge og venstresida fortviler.

Film-Norge og Arbeiderpartiet og de øvrige partiene på venstresida fortviler over at et flertall med de borgerlige med støttet fra Fremskrittspartet bestemte seg for å selge Oslo kinematografer.

Etter å vært på kommunale hender siden starten for 86 år siden, blir det nå privateid.

Trist og uforståelig -Trist og uforståelig, sier varaordfører i Oslo og Arbeiderpartiets gruppeleder i bystyret, Libe Rieber-Mohn.

Sånn cirka kl 13 i dag banket flertallet i Oslo bystyre, ved hjelp av Fremskrittspartiet, gjennom en fullmakt for salg av Oslo kinematografer.

- Trist fordi Oslokinoen er en garantist for bredde og garanti, sier Rieber-Mohn i en kort kommentar.

Hun mener det er uforståelig fordi Oslokinoen digitalteknologi er blant verden beste. Desssuten går den med nærmere 20 millioner i årlig overskudd.

- Idioti Verdens største idioti, tordnet regissør Hans Petter Moland tidligere i denne uka. Han har hele Film-Norge bak seg.

Oslokinoen eier også åtte andre storbykinoer.

Siden den er toneangivende for hva som blir kjøpt inn av filmer og vist, setter den premisser for hele kinodriften i landet.

Derfor betyr salget av Oslokinoen i dag mye for langt mer enn oslofolk.

Verdens beste - Norge har, ved siden av Paris, verdens beste kinotilbud. Det er naivt å tro at et salg ikke vil gå ut over kulturtilbudet, sa Moland til Dagbladet tirsdag.

Mens regissør Erik Poppe karakteriserer dette som opprørende og urovekkende, sier regissør Pål Sletaune at den gode kommunalt drevne kinoen i Oslo betyr mye for hele det norske filmmiljøet.

Filmregissør Vibeke Løkkeberg er heller ikke nådig:

- Jeg er redd for at smale filmer får vanskelige kår. Er jeg redd vi er ute å kjøre. Det blir et stort tap.