Oslo-lyder til Bergen

OSLO/BERGEN (Dagbladet): Oslo-musikere har et helt eget uttrykk, unikt i verdenssammenheng, mener komponistene Åse Hedstrøm og John Persen. Nå presenteres «The Oslo Sound» på plate og konsert.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert

- This is the «Oslo-sound», sa en utenlandsk journalist begeistret etter Verdensmusikkdagene i 1991. Dermed var et uttrykk skapt som dagens musikere og komponister bruker villig om sin egen virksomhet. Hva er så Oslo-lyden? Selv om det i disse dager kunne være fristende å si fulle trikker og sinte bilister, må vi inn i konsertrommene for å finne svaret.

Rå og energisk

- Musikerne i norske ensembler har en helt annet måte å spille på enn sine kolleger på kontinentet. De spiller råere, mer energisk, er rytmisk presise og har en intonasjon som er helt utrolig, sier John Persen.

- Det er ikke alltid noen fordel med en musikktradisjon som strekker seg flere hundre år tilbake i tid. I Norge er vi ikke så sausa inn i en tradisjon som vi finner lengre sør.

- Men samtidig finnes den samme kompetansen blant musikerne, sier Åse Hedstrøm.

Tenk i perspektiv

- Det er først nå vi ser de virkelige konsekvensene av det arbeidet som ble startet på slutten av 70-tallet. Musikkhøgskolen ble etablert, Oslo-Filharmonien fikk konserthus og Mariss Jansons kom til Oslo. Det viser at vi alltid må tenke musikkutvikling i perspektiv.

I denne ånd blir John Persens «Arvesøl» og Åse Hedstrøms «Flow» framført i Grieghallen i kveld med Oslo Sinfonietta under ledelse av Christian Eggen. Verkene er betimelig nok utgitt på CD denne uka.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer