Oslo Nye sliter økonomisk

Skulle det dukke opp flere lik i lasten, duger ikke lånte fjær.

(Dagbladet.no): Oslo Nye Teater er landets nest største teaterscene. I fjor hadde de suksess med oppsetningen av «My Fair Lady». 70 000 mennesker så stykket som gikk for fulle hus kveld etter kveld. Men teateret, som er eid av Oslo kommune og får betydelige subsidier hvert eneste år, sliter i økonomisk motbakke.

Millioner i minus

Årsresultatet ble på minus 3,4 millioner kroner. Det er 6,4 millioner kroner svakere enn året før. Hovedårsaken til tapet er redusert verdi på pensjonsinnskuddene, noe som er utenfor teaterets makt å påvirke.

Men billettinntektene sank også i fjor. 29 millioner kroner fikk Oslo Nye Teater inn fra publikum. Det er fire millioner mindre enn i 2002. Årsaken er at dukketeateret var stengt i tre måneder på grunn av flytting og at ingen av forestillingene ble sendt på turné.

Oslo kommune spyttet inn 63 millioner kroner i driften i 2003, men overføringene fra kommunen blir mindre i år. Det kan bety trøbbel for teateret.

Alvorlig situasjon

Fjorårets underskudd dekkes nemlig inn av egenkapitalen til teateret. Dermed må det gjøres dype innhogg i denne egenkapitalen. I 2002 var den på seks millioner kroner. Nå er den på drøyt to millioner.

- Det er en stor svekkelse og fallhøyden blir mye større. Vår evne til å stå imot svakt besøk er selvsagt betydelig redusert. Så det er en alvorlig situasjon, sier direktør Sven Torneberg til Dagbladet.no.

Også kassa til teateret minker. I fjor hadde Oslo Nye en negativ kontantstrøm på nesten 10 millioner kroner. Ledelsen bekrefter til Dagbladet.no at de har knapt to millioner kroner i frie midler, noe som er litt for lite. Teateret skylder kommunen seks millioner kroner i lån med en fast rente på 7,2 prosent.

Mindre fra kommunen

I 1999 tok Oslo kommune over finansieringen av teateret. Siden den gang har overføringene blitt redusert om man tar generell prisstigning og lønnsøkninger i betraktning.

- Akkumulert skulle vi fått seks millioner kroner mer fra kommunen hvert år siden 1999 om vi skulle hatt de samme bevilgningene som dengang. I år fikk vi bare en halv prosent mer, men våre tariff-festede lønnsutgifter stiger med ca. 3,5 prosent, sier Torneberg.

Han sier at teateret allerede har vært gjennom en tøff omstillingsprosess for å spare penger.

- Vi har skåret ned til beinet allerede. Vi går leter stadig med lys og lykte for å finne nye muligheter til å rasjonalisere, men vi har nådd bunnen. Skal vi kutte noe mer må det bli i produksjoner og antall forestillinger, sier direktøren.

En løsning er å leie ut teateret til eksterne produsenter som kan sette opp egne stykker. Flere har henvendt seg om dette, men teaterledelsen vil helst sette opp egne produksjoner.

Investeringer

Ved siden av den dårlige økonomiske situasjonen har teateret også behov for å oppgradere salene og scenene. På hovedscenen skulle gulvet vært skiftet ut for over 40 år siden.

- Det er ikke lenge siden vi besluttet å utsette utskiftingen av nytt scenegulv. Det vi har i dag er fra 1928. Eksperter sier at at et godt scenegulv kan leve i 30 år. Vårt er nå 76 år gammelt, sier teaterdirektør Sven Torneberg.

Dagens gulv er morkent. Skruer fester seg ikke slik de skal og scenearbeiderne har problemer med å feste dekorasjonen ordentlig. Et nytt gulv koster rundt en million kroner, men noen bevilgninger fra kommunen kommer ikke på tale. Sponsormarkdet er også tørt, spesielt etter konkursen i Sponsor Service.

Dårlig luft

Oslo Nye Teater sliter også med et gammelt ventilasjonsanlegg.

- Vi får mange klager fra besøkende som synes det blir for varmt eller for dårlig luft under forestillingene. Det er jo ikke noe gunstig markedsføring av teateret på lang sikt, sier Torneberg.

Teateret trenger 20 millioner kroner til å oppgradere ventilasjonsanlegget.

- Det har vi ikke penger til. Vi må få offentlig støtte. Jeg får bare håpe at kommunen, som eier teateret og det meste av bygget vil bidra med penger. Vi har bedt om dette i mange år uten å få de midlene vi trenger. Jeg har fått noen signaler fra kulturbyråden, men ingen av dem er forpliktende, sier Torneberg.Les hele årsberetningen

PENGENØD:</B> Dennis Storhøi fra Oslo Nye Teaters oppsetning «La Cage aux Folles» (Lånte fjær).
LÅNTE FJÆR: Danser Anders Thoresen fra «La Cage aux Folles».
LIK I LASTEN? Johannes Joner og Martin Loïc Lotherington fra forestillingen «Skulle det dukke opp flere lik, er det bare å ringe».