FØRSTE DAME: I Norge er Hilde Louise Asbjørnsen (midt i) den første kvinnelige konferansieren. Foto: Tine Poppe, Oslo Nye Teater
FØRSTE DAME: I Norge er Hilde Louise Asbjørnsen (midt i) den første kvinnelige konferansieren. Foto: Tine Poppe, Oslo Nye TeaterVis mer

Anmeldelse «Cabaret», Oslo Nye Teater:

Oslo Nye Teaters «Cabaret» er en dragende dødsdans

Skjebnesang i glede og desperasjon

Har du allerede abonnement?   Logg inn

MUSIKAL: Amerikaneren Cliff Bradshaw (Lars Berge) kommer til mellomkrigstidens Berlin, der han møter en autoritær stat og et imøtekommende folk.

Imøtekommende mot ham, i alle fall, enn så lenge.

Verdens undergang er ennå ikke garantert, og i og rundt nattklubben Kit Kat Klub skal der festes.

Fleksible identiteter

I norsk sammenheng er Hilde Louise Asbjørnsen den første kvinnelige konferansieren i «Cabaret», men rollen har vært spilt av kvinner i flere amerikanske produksjoner før dette. I noen av disse har konferansieren også vært spilt som kvinne, i noen har rollefiguren vært mann, bare spilt av kvinne.

Asbjørnsens konferansier har en dels androgyn, dels feminin framtoning, men undertegnede oppfatter henne i alle fall konsekvent som kvinne. En fast kjønnsidentitet, altså, men også (og dette i likhet med tidligere, mannlige konferansierer) en flytende, fleksibel seksuell identitet eller orientering.

Dagbladet Pluss – mer av virkeligheten

  • Over 250 kvalitetsartikler hver måned
  • Prisvinnende reportasjer og avsløringer
  • Premium artikler innen stoffområder som bil, båt, trening, samliv, vin og reise
  • Tilgang til hele papiravisen og Magasinet på PC/Mac, mobil og nettbrett
  • Tilgang til Dagbladets avisarkiv - fra 1869 til i dag
  • Ved å abonnere på Dagbladet Pluss, godtar du våre kjøps- og bruksvilkår.
  • Abonnementet har ingen bindingstid. Du kan si det opp når som helst.

Betal trygt med Visa eller Mastercard.

Har du allerede abonnement?
Logg inn