MOTEVISNING: Oslo Runway med motevisning på Operaen i februar. Foto: Berit Roald / NTB scanpix
MOTEVISNING: Oslo Runway med motevisning på Operaen i februar. Foto: Berit Roald / NTB scanpixVis mer

Oslo Runway: Hvor er politikerne?

Alt er politikk, er det noe som heter. Det er ikke tilfellet når det kommer til norsk mote. 

Meninger

KOMMENTAR: Denne uka går den tredje utgaven av Oslo Runway av stabelen i Oslo. Det gjør den med det mest omfattende programmet til nå - to fulle dager med visninger «on og of schedule» med både etablerte og mer up and coming norske designere. Oslo Runway ble først lansert for knapt et år siden, og oppstod i vakuumet etter Oslo Fashion Week med et mål om å samle Mote-Norge. Hårete, men ikke uoppnåelig. Det har de bevist når både motepresse, innkjøpere og designere stiller seg samlet bak, og lovpriser en norsk moteuke som endelig har fokus der det bør ligge, nemlig på nettopp norsk mote.

ETTERSPØR POLITIKK: Moteekspert og redaktør i Vixen, Ida Elise Eide Einarsdottir. Foto: Privat 
ETTERSPØR POLITIKK: Moteekspert og redaktør i Vixen, Ida Elise Eide Einarsdottir. Foto: Privat  Vis mer

Det er ikke innsatsen det skal stå på. For mange har, med vekslende hell, forsøkt å skape en samlende norsk motearena. Blant dem både Oslo Fashion Week, som for to år siden ble kansellert etter ti år som den offisielle norske moteuka, den litt anonyme Oslo Trend og moteinitiativet Up dedikert til å promotere nyetablerte norske klesdesignere. Som sistnevnte har Oslo Runway siden starten hatt et ess i ermet, nemlig at arrangementet oppfattes som seriøst og spisset. Det er det flere grunner til, men den kanskje viktigste er at moten står i sentrum. Det er til tross for hva man kanskje skulle tro ikke selvsagt. Det er nettopp dette esset som kan komme til å legge grunnlaget for nasjonal og internasjonal suksess, eller kanskje allerede har det. For på plass for å dekke visningene er ikke bare norsk motepresse, men også internasjonale tunge navn som blant annet skaffet Oslo Runway omtale i Vogue, Vanity Fair og Harper's Bazaar tidligere i vår.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det er ikke bare motepresse, innkjøpere og designere som står samlet bak Oslo Runway, også en rekke norske high-end varemagasiner, blant dem Eger, Steen&Strøm og Paleet, har gått inn i arrangementet og samarbeider med designerne. Det nyeste tilskuddet er kleskjeden Bik Bok som i samarbeid med Oslo Runway lanserer moteprisen Bik Bok Runway Award som skal anerkjenne og løfte frem unge designtalenter. Til tross for, eller kanskje nettopp på grunn av, den nokså kommersielle paraplyen bør dette samarbeidet være et eksempel til etterfølgelse også for andre store aktører. For hvor er politikerne?

Det er en ny og spennende tid for norsk motebransje. Norsk mote er i vinden, og Oslo Runway er blant de aller viktigste aktørene som en seriøs, spisset og profesjonell, for ikke å snakke om etterlengtet, visningsarena med et mål som bør være felles for oss alle, nemlig å samle Mote-Norge. Det krever støtte fra politikken. En av hovedhensiktene med den nye, norske moteuka er nettopp å gjøre politikerne oppmerksomme på norsk mote. Ikke så dumt i en tid der vi trenger flere ben å stå på, for ikke å snakke om på høy tid! Derfor; Mer politikk, takk! For mens Danmark leder an i skandinavisk moteindustri, kan arrangørene bak Oslo Runway fortsatt bare drømme om å få holde moteuka på Rådhuset, langt mindre om å motta offentlig støtte. Da hjelper det lite at Kulturministeren sitter front row. Men det kan være en start.