GNISTRET: Jazzmobb, fra v. Jørn Øien, Kåre Nymark, Per Zanussi, Jon Klette, Gisle Johansen og Andreas Bye. FOTO: Terje Mosnes
GNISTRET: Jazzmobb, fra v. Jørn Øien, Kåre Nymark, Per Zanussi, Jon Klette, Gisle Johansen og Andreas Bye. FOTO: Terje MosnesVis mer

Oslojazz for de mange og de få

To fullsatte operahus og en glissen klubb - men bra alt sammen.

Mens Oslo Jazzfestivals to utsolgte «Til Radka»-konserter i Den Norske Opera & Ballett trakk i alt nærmere 3000 publikummere, måtte Jazzmob nøye seg med om lag 100 betalende tilhørere da sekstetten markerte sitt 10-årsjubileum på Nasjonal jazzscene Victoria mandag kveld.

Men antakelig var Jazzmob-publikumet like fornøyde med konsertopplevelsen som operapublikumet. Både den stjernespekkede hyllestkonserten og den langt mindre forhåndsomtalte klubbkonserten bød på sterke prestasjoner, om enn naturlig nok av ulik karakter.

I operaen sto seks tidligere Radka Toneffs minnepris-vinnere - Per Jørgensen, Solveig Slettahjell, Karin Krog, Kirsten Bråten Berg, Live Maria Roggen, Arve Henriksen - for fremragende solistprestasjoner, backet av et musikerlag der samtlige kunne se tilbake på fartstid i Radkas band: bassist og musikalsk leder for anledningen Arild Andersen, den svensk-amerikanske pianisten Steve Dobrogosz, gitaristen Jon Eberson og trommeslagerne Alex Riel og Jon Christensen. I ulike konstellasjoner framførte de sanger fra solistenes repertoar, og styrte klokelig unna Radkas sanger på to unntak nær: Trompeter Per Jørgensens sordinerte instrumentalversjon av «The Moon Is A Harsh Mistress» og Live Maria Roggens vokalframføring av «Antonio's Song».

Under den andre og TV-overførte konserten, ble sanger/komponist/pedagog Elin Rosseland den åttende mottaker av Radka Toneffs minnepris på 40 000 kroner. Hun går inn i rekka som teller de nevnte seks solistene samt Sidsel Endresen.

På Nasjonal jazzscene Victoria stilte saksofonistene Jon Klette (alt) og Gisle Johansen (tenor) sammen med trompeter Kåre Nymark, pianist Jørn Øien, bassist Per Zanussi og trommeslager Andreas Bye til to sett fulle av rivende ekspressiv 60-tallsjazz. Sekstetten låt tett og tent, solistene glødet og bandet levde opp til ryet som ett av de mest begeistrende på dagens norske jazzscene.

Men det aller bredeste smilet sto Oslo Jazzfestivals sjef, Edvard Askeland, for i går. Med over 8000 på operataket søndag og innpå 3000 inne i operaen i går, ligger festivalen svært godt an når det gjelder billettsalg. Og enda er det nesten en uke igjen....