Oslos nye bydel

Tjuvholmen - luksusleiligheter for få, eller sjøen for alle?

I går startet salget av leiligheter på Tjuvholmen, Oslos nye bydel ved Aker Brygge. De første leilighetene skal stå innflytningsklare i 2007. Prisene ligger mellom 1,65 og 10 milllioner kroner.

- Dette blir en slags forlengelse av Aker Brygge. Tjuvholmen er bygget etter italiensk forbilde, med gater i forskjellige bredder og små torg og plasser innimellom, forteller Gunnar Bøyum, administrerende direktør i Tjuvholmen.

- Det er trist hvis Tjuvholmen blir en forlengelse av Aker Brygge. Aker Brygge er altfor lite variert arkitektonisk. For at bydeler skal fungere, må de være varierte og bygget i et menneskelig format. Bygningene her ute blir for store og ensformige, mener Erling Okkenhaug fra Allgrønn, et faglig nettverk for stedsutvikling.

Han er ikke den eneste som er kritisk til utbyggingen.

- Kunstige byrom som Aker Brygge og Tjuvholmen gjør byen mindre demokratisk og mindre offentlig. De er lagd for dem som har penger, for dem som parkerer i kjelleren og tar heisen rett opp i leiligheten. Det blir ikke gateliv av sånt, klager Erling Dokk Holm, stipendiat ved Arkitekthøyskolen.

Utbyggingen av Tjuvholmen er en del av Oslo kommunes Fjordby-prosjekt, hvor planen er å bringe inn fjorden som en del av byen for hele Oslos befolkning. Operaen i Bjørvika er også en del av dette prosjektet.

Høyhus

Den nye bydelen kommer til å bli utstyrt med til dels høye bygninger. Den høyeste er planlagt på tolv etasjer, mens gjennomsnittet ligger rundt sju-åtte etasjer. Vanlige oslofolk må altså innstille seg på å få betydelig dårligere sikt ut mot fjorden, ifølge Okkenhaug.

Tjuvholmen/Knut Ramstad, Selvaag BlueThink
Tjuvholmen/Knut Ramstad, Selvaag BlueThink Vis mer

- Dette er rovdrift på arealer. Områdene er dyre, og derfor bygges det i høyden. Tolv etasjer er definitivt for høyt for Tjuvholmen. Det bør bygges i osloformat - mange forskjellige bygårder med maksimum 4-5 etasjer, med rom og plass mellom gårdene.

- Nja, det blir noen høye bygninger, medgir Tjuvholmen-direktør Bøyum, men folk får jo tilgang på området, fortsetter han.

- Vi lager parker og torg, og på gateplan vil vi ha kafeer og næringsliv. Kaikantene skal være offentlig tilgjengelige, akkurat som på Aker Brygge. I tillegg bygger vi et kunstsenter og skulpturpark.

Erling Okkenhaug i Allgrønn er likevel ikke overbevist.

- Kaiene åpner opp mot fjorden, og det er bra. Men bebyggelsen ellers blir for stor og ensrettet, den blir en repetisjonsøvelse for arkitekten. Og hva med resten av byen bak de høye bygningene? Når vi i Allgrønn ser planene som legges fram, tenker vi at det kanskje hadde vært bra med containerhavn i Oslo likevel.

Fjordbyen strekker seg fra Frognerkilen i vest til Ormsund i øst.
Tjuvholmen - Oslos nye bydel.