«Out Of The Blue»

«Out Of The Blue» er et til dels krampaktig forsøk på å bringe en 80-tallsstjerne inn i rampelyset på 90-tallet. Torhild Sivertsen framstår som usexy og passé på sin solodebut.

Bring inn en dyktig 90-tallsprodusent (David Eriksen), ta et knippe av landets flinkeste studiomusikere (Eivind Aarseth, Bjørn Charles Dreyer, Håkon Iversen, Johnny Sjo, Sigurd Køhn etc.) og spytt inn spenn fra et kapitalsterkt selskap (Sony Music). Til slutt kobler man alle disse kreftene med en etablert sangartist og setter alt inn på å gi henne et gedigent comeback.

Oppskriften for utgivelsen av Torhild Sivertsens solodebut synes grei. Hvordan kan det da ha seg at «Out Of The Blue» er blitt slik en revnende likegyldig plate?

Låtfattig

Akkurat det er det vanskelig å svare på, men faktum er at mye har gått galt. «Out Of The Blue» er en av de mest konturløse popskivene jeg har hørt på lang tid. Den er nærmest blottet for profilerte og sterke melodier som griper tak i lytteren. Du kan høre på denne plata gang etter gang etter gang uten at en eneste av låtene fester seg. Og det er et usedvanlig dårlig tegn når det gjelder popmusikk. Selv popbegavelsen Sway har levert et middelmådig og stampende bidrag. Det eneste unntaket må være tittellåta, et hederlig bidrag fra Sivertsens ektemann Per Hansmark.

For undertegnede er det uforståelig hvordan det går an å gi ut en så kommersielt rettet plate uten å ha ha en hit i rillene. Det sier sitt at Sivertsen har måttet ty til Carole Kings «You've Got A Friend» som første singel fra albumet.

Dusinvare

Ved siden av låtfattigdommen preges «Out Of The Blue» av en liksom-moderne produksjon det går minst 13 av på dusinet i popsoul-land. Det er greit å være kommersiell, men her bikker det over i det ordinære og livløse.

At Torhild Sivertsen kan synge er det liten tvil om, men hun har ikke en stemmeprakt som kan løfte gråstein til gull. Hun skriver heller ikke egne låter. Dermed ligger skjebnen i hendene til dem hun har rundt seg, og de har definitivt sviktet.

Med Tomboy var konseptet, tida og damen det rette. Denne gangen er vi redd det meste er feil. «Out Of The Blue» er comebacket Pop-Norge ikke trengte.