Outsider rir inn fra vest

CANNES (Dagbladet): På folkemunne her i Cannes heter det at hvis Woody Allen for en gangs skyld hadde brutt med sine prinsipper og stilt opp i en konkurranse, hadde hans nye film «Match Point» rett og slett vunnet årets Gullpalme.

I stedet er det den psykologiske thrilleren «Caché» av den østerrikske filmmakeren Michael Haneke som er spådd som vinner ved prisutdelingen i kveld. Haneke, mannen bak filmen «Pianolærerinnen» (2001), er kjent for å lage smale kunstfilmer. Denne gangen går han bredere ut i en krypende nifs historie om en fransk familie som blir overvåket av ukjente. Hovedpersonen er programleder i et litterært talkshow på TV, og kona er forlegger.

PLUTSELIG FÅR de en rekke videokassetter i posten - opptak fra utsida av huset deres, døgnet rundt - sammen med barnslige tegninger av ansikter som spyr blod. Daniel Auteuil og Juliette Binoche spiller intenst ut et harmonisk forhold som gradvis krakelerer under presset. En demon fra fortida har dukket opp. Det dreier seg om personlige ugjerninger og større politiske spørsmål fra Frankrikes historie som kolonimakt. Når den vellykte familien konfronteres med trusselen, handler det om vilje til å ta ansvar kontra tendensen til å børste andres vanskjebner av seg som jakkestøv.

INGENTING KAN tas for gitt i hovedkonkurransen om Gullpalmen. En av de siste filmene i programmet seiler opp som en sterk outsider. Det er veteranskuespilleren Tommy Lee Jones\' regidebut, «The Three Burials of Melquiades Estrada», en storslagen episk western fra grenselandet mellom Texas og Mexico i vår tid. Her er det ikke indianere som utgjør trusselbildet; det er grensepolitiet. Tommy Lee Jones spiller selv en gammel cowboy som kidnapper en ung grensevakt. Politimannen har skutt en meksikaner og må ufrivillig både grave ham opp av amerikansk jord og ned igjen sør for grensen. For den usympatiske, triggerhappy jyplingen blir reisen sørover med liket over hesteryggen en smertefull dannelsesprosess.

MEN AMERIKANSK vinner for tredje år på rad er kanskje usannsynlig. Sterkt i bildet står også de belgiske brødrene Jean-Pierre og Luc Dardenne, teamet bak «Rosetta» (1999). Den nye filmen heter «L\'Enfant» og handler om et par gateungdommer - Sonia er 17 og Bruno er 20 - som lever av å stjele og snyte. Hun er akkurat kommet ut av sykehuset med deres nyfødte barn og erkjenner et slags behov, midt i all barnslig og leken uansvarlighet, for å skape en slags familietrygghet rundt barnet. Bruno, derimot, ser det økonomiske potensialet. Alt kan kjøpes og selges på svartebørsen. Dette er sterk sosialrealisme som likevel oser av varme for de utslåtte.

SOSIALREALISME fra Kina i form av Wang Xiaoshuais «Shanghai Dreams» kan ha en sjanse hos juryen, likeledes kvinnefilmen «Free Zone» av israelske Amos Gitaï. Men alt er uvisst; i denne konkurransen er det vanlig med kompromisser som innebærer at ingen av favorittene vinner.