TED TALK-SUKSESS: - Det aller viktigste var å gi familiene til de to ungene mennene et svar, sier Dagbladets journalist Anders Fjellberg (t.v.) - her med fotograf Tomm W. Christiansen. Over en million har sett fordraget deres på den anerkjente fordragsscenen Ted Talk. Foto: Hans Arne Vedlog
TED TALK-SUKSESS: - Det aller viktigste var å gi familiene til de to ungene mennene et svar, sier Dagbladets journalist Anders Fjellberg (t.v.) - her med fotograf Tomm W. Christiansen. Over en million har sett fordraget deres på den anerkjente fordragsscenen Ted Talk. Foto: Hans Arne VedlogVis mer

Over en million har sett Dagbladet-journalistenes TED-foredrag om «Våtdraktmysteriet»

Historien om to syriske flyktninger rører en hel verden.

TED-foredraget til Dagbladet-journalist Anders Fjellberg og fotograf Tomm W. Christiansen er nå blitt sett av over en million mennesker.

I fjor høst ble de to invitert til konferansen Ted Global i London for å fortelle om den prisbelønte reportasjen «Våtdraktmysteriet», som sto på trykk i Dagbladets Magasinet i juni i fjor.

- Det viktigste er at historien har nådd ut til så mange, sier Anders Fjellberg.

Betydningsfull foredragsscene
Organisasjonen TED er verdenskjent for å invitere blant annet forskere, politikere, aktivister og journalister til å holde foredrag - såkalte TED-talks. TED, som står for Technology, Entertainment, Design, regnes som en av verdens mest betydningsfulle foredragsscener. Her kan du se Fjellbergs og Christiansens TED-foredrag.

- Det er inspirerende og hyggelig med anerkjennelse, sier Fjellberg.

Løste gåte politiet ga opp «Våtdraktmysteriet» handler om funnet av to mystiske lik iført samme type våtdrakt, ett i Nederland og ett på Lista i Vest-Agder. Politiet i Nederland klarte å fastslå at våtdraktene hadde blitt solgt i den franske havnebyen Calais.

Politiet i flere land kom ikke videre med gåten, og Magasinet, i samarbeid med gravegruppa i Dagbladet, startet et prosjekt for å forsøke å finne ut av hvem de to døde personene var.

Magasinets team reiste til Calais i Frankrike i vår. Der snakket de med folk i flyktningleiren kjent som «The Jungle». Etter iherdig leting kom de på sporet av en syrisk familie som hadde mistet kontakten med en mannlig slektning, rett etter at han hadde ankommet Calais.

Etter at Dagbladet blant annet sporet opp og innhentet DNA-materiale fra seks personer i fire forskjellige land på to kontinenter, ble de to identifisert som Mouaz Al-Balkhi (22) og Shadi Omar Kataf (28).

De var begge syriske flyktninger, og døde trolig i et desperat forsøk på å svømme over Den engelske kanal for å søke asyl i England. Mouaz Al-Balkhi er gravlagt i Nederland, mens Shadi Kataf fikk sin begravelse i Farsund i Norge i februar i år.

- Gi familiene et svar Fjellberg og Christiansen fikk Amnesty International Media Awards, i kategorien «feature» i fjor. Prisen deles ut til journalistikk som Amnesty mener kan øke forståelsen for menneskerettighetsspørsmål. De er også nominert til European press prize som deles ut i april. Ved utgangen av fjoråret var «Våtdraktmysteriet» nevnt på flere lister over de beste artiklene i verden i 2015, blant annet hos nettstedet Longreads.com

- Det aller viktigste er at vi kunne gi familiene til Mouaz og Shadi et svar, og at de to har fått navnene sine tilbake. Tilbakemeldingene vi har fått tyder også på at historien har gitt mange lesere større en forståelse av hvordan det er å være flyktning i Europa i dag. Da synes jeg vi har lykkes godt med journalistikken vår, sier Fjellberg.

Clinton, Bono - og Fjellberg - En million har sett foredraget, og mange flere har lest saken. Det viser at det er en stor interesse for grundig journalistikk, sier Fjellberg.

Leder av Magasinet Asbjørn Halvorsen omtaler TED som en av verdens største talerstoler:

- Bare se på hvem som blir invitert til å snakke der. Bill Clinton, Bono, Bill Gates - og Anders Fjellberg.

- At Anders og fotograf Tomm W. Christiansen fikk fortelle om «Våtdraktmysteriet» der, er kanskje den største og viktigste anerkjennelsen arbeidet med denne reportasjen har fått. Dagbladet og Magasinets folk snakker. Verden lytter, sier Halvorsen.