BRUTALT TEATER: «Renset» ble en kunsterisk suksess, men solgte færre billetter enn teatret håpet på. Her ser vi Øystein Røger som injiserer narkotika inn i øyeeplet til Birgitte Larsen, som ligger oppå Jonas Strand Gravli, mens det hele blir filmet i nærfoto og projisert på veggen bak. Foto: Anders Grønneberg
BRUTALT TEATER: «Renset» ble en kunsterisk suksess, men solgte færre billetter enn teatret håpet på. Her ser vi Øystein Røger som injiserer narkotika inn i øyeeplet til Birgitte Larsen, som ligger oppå Jonas Strand Gravli, mens det hele blir filmet i nærfoto og projisert på veggen bak. Foto: Anders GrønnebergVis mer

Over halvparten av setene sto tomme på sjokkstykket

«Renset» på Nationaltheatret.

Storsatsingen på hovedscenen i høst var «Renset» - regissert av Oskaras Koršunovas. Britiske Sarah Kane begikk selvmord året etter at hun skrev stykket i 1998.

Stykket fikk en anbefalt aldersgrense på 18 år på Nationaltheatret.

Folk besvimte og gikk i protest under det sadistiske stykket «Renset» da det gikk i London. Også i Oslo forlot folk stykket i vemmelse.

Delvis glissent

- 5242 publikummere har sett «Renset» på Hovedscenen. Det gir et snitt på underkant av 300 i salen, sier informasjonssjef Øystein Hygen Christensen.

Enkelte forestillinger har vært svært glisne, og andre igjen godt besøkt.

Med en billettdekning på nærmere 45 prosent på, er teaterledelsen fornøyd. Det betyr mer halvparten av setene i snitt har stått tomme i den 741 plasser store salen.

Forestillingene ble vist 19 ganger, men tre av forestillingene var lukkede, gratisforestillinger.

Vold, sex og fornedrelse

- I lys av at det er et stykke som aldri tidligere er blitt satt opp på en hovedscene, så synes vi dette er bra. En kunstnerisk satsing på et smalt stykke, dette er ikke akkurat «Dyrene i Hakkebakkeskogen», sier Christensen.

«Renset» er inspirert av hennes egen depresjon, og stykket omfatter provoserende dramatikk rundt vold, seksualitet, fornedrelse, voldtekt, overgrep og lemlestelse.

Den litauiske regissøren Oskaras Koršunovas hadde det kunstneriske ansvaret, og kritikerne var delte. Dagbladet var både imponert og rystet, og konkluderte med terningkast 5.

Artikkelen fortsetter under annonsen

En stolt teatersjef

- Vi er ikke overrasket over at over tallene ikke er høyere. Ved å velge hovedscenen har flere enn normalt sett stykket. Koršunovas' regi krevde en stor scene. Billettallene tilsvarer 26 fulle hus på Amfiscenen, sier Hygen Christensen.

Teatersjef Hanne Tømta forteller at de er stolte over å ha satt opp Sarah Kanes «Renset» på Nationaltheatret.

- Et nasjonalteater bør både ha rom og mot til å kunne sette opp stykker med et mindre kommersielt potensiale på Hovedscenen, sier hun:

Ønsket flere publikummere

- Vi skulle naturligvis ønsket at enda flere publikummere fikk oppleve «Renset», men når vi vet at stykket sannsynligvis aldri før har nådd ut til en større publikumsmasse, må vi si oss godt fornøyd med resultatet.

Stykket var krevende å gå inn og spille for skuespillerne:

- Det er en ekkel rolle, jeg forsøker ikke å ta den for mye inn over meg, sa skuespiller Øystein Røger i stykkets sadistiske og morderiske hovedrolle, Tinker, til Dagbladet i høst.

Om det sviktende billettsalget gir underskudd, kan ikke teatret opplyse, siden tallene ikke er klare før regnskapet foreligger, ifølge Christensen.

Stykket hadde 19 visninger og ble spilt i hele den oppsatte spilleperioden.