FORETREKKER REKLAMEFRITT: En tredjedel av Norges befolkning er villige til å øke NRK-lisensen med flere hundrelapper, dersom det gir NRK rettighetene til OL i framtida. Her: reklamen som avbrøt slopestyle-finalen for herrer. Foto: Skjermdump/Telenor
FORETREKKER REKLAMEFRITT: En tredjedel av Norges befolkning er villige til å øke NRK-lisensen med flere hundrelapper, dersom det gir NRK rettighetene til OL i framtida. Her: reklamen som avbrøt slopestyle-finalen for herrer. Foto: Skjermdump/TelenorVis mer

Over én million vil betale mer i lisens for å få OL tilbake på NRK

Men ikke alle er like villige.

(Dagbladet): På vegne av Nettavisen har Ipsos MMI undersøkt hvorvidt nordmenn er villige til å betale flere lisenskroner for at NRK skal få rettighetene til OL i framtida.

Én tredjedel av Norges befolkning - 1 178 000 nordmenn - har ifølge nettstedet svart at de går med på å øke lisensen med 200 kroner, dersom det sikrer NRK OL-sendingene framover.

Villige Av disse, har én tredjedel igjen sagt at de gjerne betaler hele 500 kroner mer.

Det er i Midt-Norge at flest er villige til å spe på med et par ekstra hundrelapper for OL til NRK, mens vestlendingene er minst villige til å øke avgiften, skriver Nettavisen.

Avgiften er i år på 2729,16 kroner, inkludert MVA.

Alternativ metode Debatten rundt TV 2s reklameavbrudd under OL-sendingene har herjet omtrent helt siden de første medaljene ble delt ut i Sotsji tidligere denne måneden.

Mange reagerte da herrenes slopestyle-finale ble avbrutt av reklamepause. Det førte til at Telenor, som sendte en lang reklamefilm med Little Steven i hovedrollen, var i krisemøte med TV 2.

Om lag 100 000 har trykket «liker» på Facebook-siden «Vi som vil ha tilbake OL-sendingene på NRK».

Noen har også tatt i bruk alternative metoder for å slippe den kommersielle kanalens reklamepauser, slik som Unni Mathisen (71) fra Fredrikstad.

- De danske OL-sendingene har ikke reklamer. Så nå ser vi på dansk TV, mens vi hører lyden av norske kommentatorer på NRK P1, fortalte Mathisen tidligere denne måneden til Dagbladet.

Informasjonssjef i TV 2, Rune Indrøy, har tidligere uttalt til Dagbladet at norske TV-seere må finne seg i reklamen.

- Det vi ser nå er en litt særnorsk debatt. Ute i verden er det veldig mange kommersielle aktører som sitter på OL-rettighetene. Vi lever av reklame, og samtidig også ønsker vi å lage gode sendinger. Men vi ønsker også å plassere reklamen riktig, sa han.