Over snittet

Små vrier på tradisjonell historie.

FILM: Den klassiske husmoren hadde alltid en håndfull oppskrifter hun kunne utenat. Retter hun hadde laget så mange ganger at de satt i fingrene. Resultat: Absolutt vellykket, men ikke særlig spennende. Det var husmødrene av det litt mer eventyrlystne slaget, de som var trofast til basisingrediensene, men som samtidig gjorde små endringer – en annen grønnsak her, en annen type krydder der – som til syvende og sist gjorde størst lykke.

Underholdende

«The Lookout» kan tjores i båsen merket «ny noir», en vri på den klassiske, hardkokte thrilleren. Den velkjente historien om den tøffe, men litt naive helten som ender opp som syndebukk, femme fatalen som lokker ham i fella, den kyniske skurken som planlegger det store kuppet, den tause drapsmaskinen – og så videre. Manusforfatter Scott Frank («Minority Report», «Get Shorty») debuterer også som regissør her. I dette tilfellet representerer han den eventyrlystne husmoren, og endrer akkurat nok på en velkjent oppskrift til at resultatet blir både spennende og underholdende.

Stein dau

Chris sliter med ettervirkninger og demoner etter å ha forårsaket en bilulykke som drepte flere av hans venner. Den eneste jobben han får er som vaskehjelp i en bank. Men banksjefen stoler på ham, og det gjør ham til den perfekte døråpneren for skurken med kupplanene. Historien er flyttet fra den amerikanske pulserende storbyen på øst- eller vestkysten, til den pannekakeflate Midtvesten. Her er byene så stein daue etter kontortid, at skurkene kan ture fram som de vil. Alle eventuelle vitner sitter hjemme og ser på tv, eller hygger seg på shoppingsentrene utenfor sentrum. Skremmende realistisk, for alle som har giddet å dra til de kanter av verden.

Planen er selvfølgelig ikke vanntett, og det går som forventet. I hvert fall nesten. Det er nok til å gjøre denne velgjorte, men i utgangspunktet ganske ordinære filmen, til underholdning litt over snittet.