Overdose av gullkorn

Erik Fosnes Hansens nye roman er en surrealistisk fabel med lange dialoger og språklig spenst.

KREATIV: Erik Fosnes Hansen serverer snakkende katter, alkymister og gourmetmåltider i sin nye fabelroman. Foto: Lars Eivind Bones / Dagbladet
KREATIV: Erik Fosnes Hansen serverer snakkende katter, alkymister og gourmetmåltider i sin nye fabelroman. Foto: Lars Eivind Bones / Dagbladet Vis mer
Publisert

«Langs landeveien mellom Cottbus og Berlin»

Erik Fosnes Hansen

Roman

Forlag: Cappelen Damm
Utgivelsesår: 2020

«Bobler av språklig oppfinnsomhet»
Se alle anmeldelser

BOK: All ære til forfattere som leker seg med språket. Som vrir og vender på det, klipper og limer til de mest absurde ordsammensetninger, helt uten frykt for at det kan resultere i en blødme eller to. Erik Fosnes Hansen er kjent som en kresen, litt konservativ språkbruker. I den nye romanen «Langs landeveien mellom Cottbus og Berlin» slipper han løs noe som kan oppleves som en overdose av gullkorn.

Min lille kremkake

Åstedet er et tysk markgrevskap kalt Jüterbog, et konstitusjonelt fysiokrati der massasjeteknikker er obligatorisk fag i skolen. Settingen er en surrealistisk mellomting mellom middelalderen og en alternativ framtid som gir assosiasjoner til steampunk eller japansk anime. Her regjerer den umodne markgrevinnen Clotilde som projiserer sine befalinger på himmelen over sine undersåtter ved hjelp av en slags skriver. Dertil har hun farget hele grevskapet rosa og deretter kjeder hun seg. «Fuck», «shit» og «bollocks» tilhører hennes foretrukne vokabular. Onkelen hennes, som hun skal arve tronen etter, bruker derimot ord om henne som «min lille kremkake», «min østers», «min reke», «mitt lille monster», på fransk selvsagt.

For et lite monster, det er hun. Når hun kjeder seg, lar hun sine ministre «stå på pinne», som torturmetoden kalles. Dessverre er hun en dag litt for ivrig i behandlingen av undervisningsministeren og gir ham uforsiktige mengder strøm. Skandalen og et eventuelt palassopprør må avverges ved hjelp av kostbare festligheter av typen øyeblikkelig, synkronisert kirsebærblomstring. Folket lever for å vinke til henne, mener Clotilde.

Subversive mus

Til dette fysiokratiet kommer to omreisende gullmakere, alkymister som opptrer ved å forvandle gjenstander til gull i en strengt regulert og tidsbegrenset periode. De vekker straks mistanke hos en hund og en katt som har påtatt seg rollen som Jüterbogs detektiver. Er de brannstiftere, barneskjendere eller taksidermister, spør katten, den ivrigste spionen.

Den snakkende katten skal spille en viktig rolle i romanens plott. Katten leder tankene hen på Bulgagovs «Mesteren og Margarita». Fosnes Hansen har riktignok ingen Stalin i sitt romanunivers, men Clotilde og hennes diktatoriske byråkrati mangler ikke hardtslående forordninger. En mor som blir straffet med ussel fattigdom på grunn av en ulydig sønn, får råd fra skolen om å selge ham og råd fra presten om å avlive ham. Henrettelsen er mange og maktkampene blodige i Jüterbog. Alle subversive krefter, av typen mus, er tilsynelatende utryddet.

Men…

Plottet i romanen er ikke spesielt originalt og dialogene er lange og fulle av trettende gjentakelser. Alle kapitlene slutter med et «men», uten at det følges opp med en motforestilling eller en moderering av det foregående. Som «cliffhanger» er metoden temmelig utslitt.

Men (!) Fosnes Hansen bobler av språklig oppfinnsomhet. Her har folk «horngriller» på nesa, de fyrstelige begraves i «sarkogaper», journalister har skuldervesker av «sensasjonslær», det drikkes «ettertraktekaffe», og i hagen står det tiki-nisser fra Inkassoøyene. Fosnes Hansen har også latt seg inspirere av jobben som restaurantanmelder, idet han beskriver måltider som gyllenhjort med druer og sprellende karpetunger, musselinsaus med reinkarnerte østers, eller eggedosis med friterte hanekammer og honningsøtet muldvarpaspik. En katt som vil ha fløteskvetten i drinken sin ristet, ikke rørt, vitner også om en viss dannelse. Må det være lov til å håpe at gullkornene i denne romanen ikke faller på stengrunn.

.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer