Anmeldelse Film «Hillbilly Elegy»

Overflatisk reise til Trump-land

«Hillbilly Elegy» klarer ikke å gi en troverdig skildring av USAs hvite underklasse, og er mindre interessant enn boken den er basert på.

Publisert

FILM: Allerede før Donald Trump vant det amerikanske presidentvalget i november 2016 var de i gang, de massive anstrengelsene for å forstå fenomenet Trump og hvorfor han gjorde velgerne sine så oppglødde. Søkelyset vendte seg mot USAs hvite, rurale arbeiderklasse.

Det var gode nyheter for J.D. Vance, juristen og republikaneren med bakgrunn fra de fattige Appalachene. Boken hans om sin familiebakgrunn, den interessante og omdiskuterte «Hillbilly Elegy», ble en bestselger sommeren 2016, og det var vel bare et spørsmål om tid før filmen kom.

Men der boken «Hillbilly Elegy» fortelles av en innsider, føles filmen hele tiden som om den er betraktet fra utsiden, fra Hollywood. Det er et stort problem når menneskene som står i sentrum er nettopp av den art som filmbyen har parodiert i flere tiår, de som ikke liker å bli kalt «rednecks».

Over til bestemor

J.D. Vance (Gabriel Basso) har blitt student ved Yale. Men påtrengende minner og bønnfallende beskjeder hjemmefra binder ham stadig til barndomshjemmet, til den omskiftelige, pillemisbrukende moren (Amy Adams) og den barske bestemoren (Glenn Close). Lojaliteten til familien forventes å være større enn lojaliteten til systemet, og som student bærer J.D. med seg en stadig, latent aggressivitet, en tilbøyelighet til å gå løs på enhver som ser ned på ham og familien hans.

Men «Hillbilly Elegy» er også en historie om å lære å bli systemtro, å forlate moren, som stadig viser fingeren til samfunnet, og gå over i varetekten til bestemor, som krever at han gjør lekser og jobber hardt.

Både Basso og Close gjør gode roller, og sistnevnte får frem et vell av følelser bak den innbitte fasaden. Men Adams gjør litt for mye av seg i en rolle som føles litt for mye som en Oscar-søknad. Og når hun frydefullt peker på naboparet som slåss og sier «se på de to der», føles det som om filmskaperne vil stille ut noen rare folk som ikke tar vold i hjemmet på alvor snarere enn å prøve å se verden fra deres ståsted.

Mangler perspektiver

I det hele tatt mangler filmen «Hillbilly Elegy» mye av de historiske og kulturelle perspektivene som gjorde boken interessant. Der sitter leseren igjen med en betydelig innsikt i hvorfor samfunn blir som de blir, hvorfor akkurat kulturen forfatteren kommer fra er voldelig og full av trass.

Det som da står igjen, er en ganske ordinær historie om en oppvekst hos en vanskelig mor og en bratt klassereise. Slike er laget før, og bedre.

«Hillbilly Elegy»

Drama

Regi: Ron Howard
Skuespillere: Gabriel Basso, Amy Adams, Glenn Close, Freida Pinto, Haley Bennett
Premieredato: 13. november 2020
Aldersgrense: 12 år
Orginaltittel: «Hillbilly Elegy»

«Overflatisk reise til Trump-land»
Se alle anmeldelser

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer