Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

Overraskelse fra Belgia

Da den belgiske filmen «Rosetta» av brødrene Luc og Jean-Pierre Dardenne vant Gullpalmen i Cannes søndag, beviste det bare at juryer er like uberegnelige som været.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

David Cronenberg og hans kumpaner omgikk suverent alle forhåndstips.

Prisutdelingen på den 52. filmfestivalen ble i det hele tatt full av overraskelser og omfattet bl.a. en pinlig stund med den franske skuespilleren Sophie Marceau.

Dardenne-brødrenes film handler om en arbeidsløs ungjente, som strever for å tilkjempe seg et normalt liv. Den er sosialrealistisk anlagt i likhet med parets tidligere produksjoner. Her hjemme så vi sist «Løftet,» en strålende film om en gutts moralske oppvåkning. I den, som i «Rosetta,» gjør regissørene bruk av helt ferske skuespillere eller rene amatører. Med skuespillerpris til Emilie Dequenne i tittelrollen har de fått full uttelling for sin satsing.

Fransk sjokk

At kveldens andre, store vinner ble franske Bruno Dumont med «L'Humanité» - jurypris, beste mannlige skuespiller og delt kvinnepris - kom som et lite sjokk på mange. Verket ble møtt med piping i salen under festivalvisningen, en film som deler publikum skarpt i to. Nå er Dumont vant til sterke reaksjoner. Hans «Jesu liv» vakte oppsikt for et par år siden - her på berget bl.a. for noen høyst aktive kjønns- organer. Organene beveger seg også i «L'Humanité,» om en politimanns kvaler under en mordetterforskning.

Med kanadiske Cronenberg («Crash») i spissen for juryen var det for så vidt grunn til å vente overraskelser. Han beveger seg ikke langs den slagne landevei. Denne gang var spådommene likevel ganske unisone: David Lynch, Atom Egoyan og Pedro Almodsvar var forhåndsfavoritter hos de fleste, tydeligvis også hos det festkledde publikummet på prisutdelingen, som belønnet Almodsvar med stående applaus under tildelingen av regiprisen for «Alt om min mor.»

Enkelte må ha hevet et øyenbryn over manusprisen til Alexander Sokourov, også. Hans «Moloch,» om et døgn med Eva Braun og Adolf Hitler, fikk blandet mottakelse i Cannes. For øvrig en teknisk pris til kinesiske Chen Kaige.

God slutt

Og det markerte slutten på en festival som åpnet noe labert, men tok seg opp mot slutten med en rekke severdige filmer. Konkurransefilmer fra Lynch, Egoyan, Kaige, Takeshi Kitano og andre er for lengst kjøpt inn til Norge, men forhåpentlig får vi se mange flere på kino. Hva Cannes-juryer mener er god film, er fortsatt interessant for filminteresserte.