KOMMENTARER

Kunnskap i skolen:

Overraskende mange skoleelever tror at planeter er større enn stjerner

Funnene må være et slag for Oslo-skolen, som i årevis har rost seg av at de får gode resultater.

OPPSIKTSVEKKENDE SVAKT: En undersøkelse viser at både skoleelever og lærerstudenter har oppsiktsvekkende dårlige kunnskaper om astronomi - her ved månen. Foto: Laurent Emmanuel / AFP / Scanpix Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Interne kommentarer: Dette er en kommentar. Kommentaren gir uttrykk for skribentens holdning.
Publisert
Sist oppdatert

Det er, har jeg blitt fortalt, bra å leve her og nå. Men det kan se ut som om bevisstheten om det som er veldig langt unna, og som oppsto for veldig lenge siden, er lavere enn den burde være. En undersøkelse gjennomført ved OsloMet blant norske ungdomsskoleelever har vist at de vet svært lite om astronomi. Over fire av ti av 8. klassingene som ble spurt, trodde at planeter var større enn stjerner, og rundt seks av ti trodde at polarstjernen lå i samme solsystem som jorda.

Selv om elevene skal lære om astronomi i 9. klasse, oppdaget ikke forskerne noen stor forbedring fra åttende til tiende klasse. Da de undersøkte hvordan det sto til blant lærerstudentene fra OsloMet, de som om noen år skal undervise i nettopp dette stoffet, fant de ut at femten prosent ikke visste at galakser var større en solsystemer. Det hører med at utvalget både av skoleelever og studenter er forholdsvis lite og geografisk begrenset. Ni hundre elever med åtte skoler i Oslo ble testet, og 41 lærerstudenter. Kunnskapshullene er likevel så store at det er grunn til bekymring.

Det er også verd å merke seg at dette skjer i den omstridte Oslo-skolen, der ledelsen har vært kritisert for sin målingsiver, men holdt fast ved at de oppnår gode faglige resultater. En undersøkelse som dette gir ikke grunnlag for altfor kontante konklusjoner, men de som har ment at fokuset på å teste ferdigheter går på bekostning av dannelse og kunnskap, blir nok ikke mindre sikre på at slik kritikk har noe for seg av slike funn.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.