Anmeldelse: Thåström - «Dom som skiner»

Overrasker igjen

Roer ned på sitt første album på fire år.

FØRSTE PÅ FIRE ÅR: Thåström ga denne helga ut sitt tiende soloalbum. Neste år drar han ut på en to måneder lang turné, med stopp i Oslo Spektrum 7. mai. Foto: Sony Music
FØRSTE PÅ FIRE ÅR: Thåström ga denne helga ut sitt tiende soloalbum. Neste år drar han ut på en to måneder lang turné, med stopp i Oslo Spektrum 7. mai. Foto: Sony Music Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

«Dom som skiner»

Thåström

Rock

Utgitt: 2021
Plateselskap: Sony Music

«Skinner på en annen måte.»
Se alle anmeldelser

ALBUM: Norske seere uten TV 2 Play-tilgang ble dessverre snytt for intervjuet med Thåström (64) på «Skavlan» lørdag kveld, men vi fikk høre «Papperstunna väggar», en smakebit fra hans første album på fire år.

Det er første gang på et par tiår at den mediesky svensken snakker på tv. Der fortalte han blant annet om hvordan det var å sparke bandet sitt etter 15 år. Bare multiinstrumentalist, medkomponist og medprodusent Niklas Hellberg er igjen.

Ny stil

Thåströms siste album har vært tunge, mørke og fulle av dystre stemninger, pakket inn i industrirock, støy og bluesinspirert rock noir.

Det startet på tampen av albumet «Beväpna dig med vingar» (2012), fant sin form på «Den morronen» (2015) og ble videreført på den - bokstavelig talt - massive «Centralmassivet» (2017).

Dempet stemningS

Sven Joachim «Pimme» Eriksson Thåström (64), eller bare Thåström, har ikke for vane å ri de samme hestene veldig lenge, og her overrasker han igjen. «Dom som skiner» føles som en naturlig oppfølger til «Centralmassivet», likevel er det annerledes. Stemningen er mer dempet, men likevel intens. Industrirocken er ikke helt borte, men albumet har et større fokus på elektroniske instrumenter, strykere og mindre gitar - kanskje inspirert av at han for tida bruker mer tid i Berlin enn i Stockholm. Tekstene er heller ikke spesielt lystige.

Perfekt dramaturgi

Produksjonsteknisk har «Dom som skiner» en perfekt dramaturgi, der tempoet gradvis skrus opp. Åpningen «Södra korset» innledes med First Aid Kits stemmer som messer «långsamt varmt», to ord som går igjen gjennom hele låten. Den har noe sakralt over seg og føles som et slags forspill til de åtte øvrige sporene. Det er en suggererende låt som bare går og går i over seks minutter.

Singelen «Papperstunna väggar», en duett med Tityo, er annerledes og lysere i uttrykket, en historie som rammes inn av stemningsskapende strykere om noen høylytte naboer og alt de foretar seg i en dårlig lydisolert gård.

Pulserende

Og det drar seg til. Intense «Isbergen» er det nærmeste du kommer de siste platene sjangermessig, en pulserende, synthdrevet låt - også den med strykere, Thåströms «plagede» røst og Johanna og Klara i First Aid Kit, «som kom forbi studio og stilte seg bak mikrofonene». Et høydepunkt.

Tempoet dras ned igjen i «Stora långa gatan», først med bare pianoakkompagnement før bandet slår inn og vrir den i en jazzretning: «Jag skulle hellre leva som bum i New Orleans enn å ruttna bort her hemma». Denne kunne vært en overligger fra fantastiske «Skebokvarnsv. 209» (2005). «Toledo» drives fram av strykerne og en akustisk gitar - og en erkjennelse: «Långa avskjed är dom sämsta».

Elektronika-temaer

Etter halvgått løp er det igjen, som på «Centralmassivet», som om de gode ideene - og noe av kraften - er borte. «Dom du behöver» og «Gyttjebrottaren» drives fram av elektronika-temaer som ruller og går, mens tittellåten «Dom som skiner» føyer seg inn i et mønster av forsiktige Thåström-låter med pianokomp (som her kan minne om Beatles' «Let It Be») og litt til. Låtene i andre halvdel er ikke like spennende som de første fem, først og fremst fordi de blir i overkant monotone.

Det gjelder ikke i så stor grad «Mamma», som avslutter albumet. Den har fått et «brummende» arrangement, for øvrig veldig likt «Bluesen i Malmö» på forgjengeren, om en mor som kom alene til storbyen - en rørende låt som tones ut så altfor brått. Jeg skulle gjerne hørt mer om mammaen til en av Sveriges største artister.

Thåström - med nytt band - spiller i Oslo Spektrum 7. mai neste år.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer