NÅDDE UT: Regine Hansen Stokke (17) fikk dødsdommen av legene på Rikshospitalet, og skrev om det på bloggen sin. Hun fikk over 70 000 sidevisninger på en dag og ble utgitt i bokform etter sin død. Foto: Øystein Norum Monsen
NÅDDE UT: Regine Hansen Stokke (17) fikk dødsdommen av legene på Rikshospitalet, og skrev om det på bloggen sin. Hun fikk over 70 000 sidevisninger på en dag og ble utgitt i bokform etter sin død. Foto: Øystein Norum MonsenVis mer

Oversett og undervurdert

Det er for enkelt å hevde at norske ungdommers bruk av blogg har gjort dem uopplyste og overfladiske.

Meninger

Stadig flere ungdommer benytter sosiale medier. I en fersk undersøkelse fra Medietilsynet slås det fast at ungdommer mellom 12-14 år bruker i gjennomsnitt 171 minutter daglig på sosiale medier. Til sammenligning bruker samme gruppe 84 minutter på å gjøre lekser. Med sosiale medier menes sosiale nettverk som for eksempel Facebook, fora, diskusjonssider og blogg. Mens bruken av sosiale medier som Facebook og ulike diskusjonsfora preges av liten forskjell mellom kjønnene, er blogging for en stor del forbeholdt unge jenter. Det finnes blogger om alle mulige tema. Mest kjent er kanskje de såkalte «rosabloggene», et begrep brukt første gang i 2009. Rosabloggere blir ofte nedsettende omtalt, og beskyldes gjerne for å være både selvopptatte og tanketomme.

I den senere tid er bildet av ungdommers bruk av sosiale medier blitt mer nyansert, som for eksempel i Marie Simonsens kronikk i Dagbladet 3. mai. Simonsen peker på en undersøkelse gjort av TNS Gallup i år som viser at norske ungdommer henter mesteparten av sin informasjon fra sosiale medier. De kvier seg for å ha meninger av frykt for å bli sjikanert. Dette er funn som etter vår mening bør nyanseres. La oss illustrere dette med et kjent eksempel fra norsk bloggverden.

Regine Stokke (1991-2009) startet å blogge i august 2008 og var med andre ord en pionér på området. Hun startet å blogge et par måneder etter at hun hadde fått beskjed om at hun led av en alvorlig type blodkreft kalt Akutt myelogen leukemi (AML). Bloggen vakte stor oppmerksomhet og Regine Stokke ble av Dagbladets lesere kåret til «Norges navn» i 2009. Hun ble ansett som en sterk og tydelig meningsytrer og var et forbilde for sine mange følgere. Etter hennes død er bloggen utgitt som bok i en rekke land.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Regine Stokkes sykdomsblogg er typisk på den måten at kommunikasjonen med leserne er svært viktig. Hun adresserer leserne for å søke råd om eventuelle kurer når legene har gitt henne opp. Hun informerer også nøkternt om egen sykdom og sykdomserfaring, for i neste øyeblikk å poste innlegg som man like gjerne kunne funnet på en såkalt rosablogg. Regine Stokkes tekst viser at ungdommers blogg kan kommunisere om dypt alvorlige og hverdagslige tema om hverandre. Vi argumenterer for at mange ungdommer blogger på en slik sammensatt måte. Det blir derfor altfor enkelt å hevde at norske ungdommers bruk av bloggmediet har gjort dem uopplyste eller overfladiske. Tvert i mot viser vår forskning på ungdommers sykdomsblogger at bloggaktiviteten kan være både en pedagogisk, sosial og helsefremmende prosess. Gjennom bloggen har ungdom et redskap til å definere sine egne problemer ut fra sin egen situasjon og i sitt eget språk, og finne løsninger i fellesskap med andre som de identifiserer seg med. Mens offentlig meningsytring tradisjonelt har vært forbeholdt voksne, representerer bloggen en arena for ungdom til å stå frem med sine egne tanker og meninger. Slik etableres et ungdomsfellesskap for meningsutveksling.

FØLG DAGBLADET MENINGER PÅ TWITTER OG FACEBOOK

Å få kreft eller annen alvorlig sykdom i ung alder slik Regine Stokke opplevde, kan føre til at ungdom faller utenfor sine vanlige møteplasser som skole og fritidsaktiviteter. I en slik situasjon kan en blogg som Regines bidra til kontroll over hvordan man framstår, gjenetablering av sosial tilhørighet og normalisering av tilværelsen - viktige faktorer for livskvalitet for ungdommer flest.

Å blogge om sykdom eller andre utfordringer i ungdomslivet kan videre fungere som terapi. Et av spørsmålene leserne stilte Regine var om «hva sykdomsopplevelsen har gjort med henne.» Hun svarer dette i mai 2009: «Jeg har gjort meg mange nye livserfaringer. På godt og ondt. Så jeg har vel sånn sett fått noe ut av perioden. Jeg føler at jeg har blitt et bedre menneske av det.» Etter at Regine Stokke postet sitt siste innlegg senere samme år, skrev en av hennes unge lesere: «Har lyst at du skal vite at jeg har lært enormt mye gjennom bloggen din. Noe av det viktigste du har lært meg er at man må gripe sjansen når den byr seg og ikke utsette alt til neste sommer og ti år frem i tid. Og ikke minst at problemer som synes utrolig viktige der og da, egentlig bare er bagateller som man ikke bør bruke tid og energi på i det hele tatt.» En annen leser, Sara Swensson på 16 år, skrev i Aftenpostens debattside Si:D: «Gjennom innleggene ble jeg kjent med en sterk, modig og jordnær jente, som er blitt et forbilde for meg selv og mange andre.»

Ungdomsblogg brukt som kanal for informasjon, ytringer og kommunikasjon om både dypt alvorlige og hverdagslige tema har så langt vært lite fremhevet i den offentlige norske debatten om ungdommers blogging, I undersøkelsen fra TNS Gallup heter det at ungdommer «[...] er tilbakeholdne i forhold til å offentligjøre sine politiske standpunkter og meninger i det offentlige rom. Det er de sosiale normene og redselen for å gjøre seg sårbar som bremser dem.» Dette er et utsagn søm bør modifiseres. Vår forskning viser at ungdommers bruk av blogg like gjerne kan bidra til at ungdommer deler nyttig informasjon og fremstår som aktive meningsbærere ved hjelp av et medium der ungdommene selv besitter ekspertkompetansen. Slik kan ungdomsbloggen forstås som en hittil oversett og viktig kilde til kunnskap og innsikt.