Overstegsfintas pris

Mini løp rett mot Chendo på Lerkendals rimfrosne gras, og så, idet de er ved å få nærkontakt, rykker han med en overrumplende overstegsfinte, Chendo er passert, Mini er fri, han løfter blikket og ser rommet foran Reals målmann, hvor Roar Strand allerede svever som vektløs, fra Minis fot styres ballen videre i en perfekt bane, som kontrollert fra det mest avanserte computer-system, og høyt over femmeteren skjer møtet der Strand nikker ballen i motsatt målhjørne.

  • Akkurat da var fotball, var idrett, kunst. Og det skjedde i en uke da Komponistforeningens formann Glenn Erik Haugland ropte etter det innsnevrede kulturbegrep; breddetenkning ble satt opp mot den profesjonelle kvalitetskunsten. Rett før dette igjen var det en diskusjon om en kulturpris i Østfold. Drillo fikk den, og det ble for drøyt for mange.
  • Da en hest på Hadeland fikk en kulturpris for noen år tilbake, var det en rimelig grunn til å protestere, selv om jeg faktisk ikke sånn uten videre vil avfeie Alm Svartens bidrag til det hadelandske kulturliv. Poenget er dette: Debatten er velkommen, men det må være mulig å skille mellom kultur, idrett og kunst uten mikse dem sammen på en måte som skaper en rekke falske motsetningsforhold. Like meningsløst som det er å snakke om det utvidede kulturbegrep er det å snakke om det innsnevrede. Ganske enkelt fordi et samfunns kultur og kulturelle uttrykk er noe annet og langt mer enn kunst og noe annet og mer enn idrett.
  • Det blir raskt noe fattigslig økonomisk over slike debatter, forståelig nok, fordi alt er stappet inn i et departement og innefor disse byråkratiske rammene kjemper både kunsten og idretten. Det er heller ingen tvil om at idrettens kår har vært ganske annerledes begunstiget enn kunstens. I denne forstand vil jeg kunne underskrive et opprop for å bedre kunstens muligheter til å bli en større og viktigere del av vår kultur. Men tendensen til å gjøre det som kalles profesjonell og kvalitativ kunst identisk og samsvarende med et kulturbegrep, representerer et så snevert kultursyn at det i neste omgang vil kvele også kunsten.
  • Den beste måten å sikre kvalitativ god kunst på er å starte med barn og ungdom. Det er ingen tvil om at mens dans, teater- og musikkskoler er mangelvare, fanger idretten ungdommen, hjulpet av penger og tidsånd. En kulturpolitikk som vil satse på kunsten og dens betydning, begynner her!
  • Og det må være mulig å hevde dette og samtidig fastholde at Minis overstegsfinte var verdt en kulturpris.