Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

Overtar som diktlærer

Forfatteren Pedro Carmona-Alvarez vil lære deg å lese deg selv.

(Dagbladet.no): Poeten, musikeren og redaktøren Pedro Carmona-Alvarez (35) vil i tida framover også være diktlærer i Dagbladet.nos forum for skrivende, Diktkammeret.

Han vil være vikar for Helge Torvund, som har drevet forumet framover siden det startet for seks år siden, men som i en periode nå er sykmeldt.

- Jeg gleder meg, sier Pedro Carmona-Alvarez til Dagbladet.no.

Nødvendighet 

Denne uka starter han arbeidet med å kommentere utvalgte dikt i kammeret. Og når måneden er over, vil han formulere juryens begrunnelse for hvilket av de flere tusen innsendte diktene som blir månedens dikt.

- Et dikt må være et produkt av nødvendighet, og forfatteren må føle at det han eller hun skal si er viktig, svarer diktlærervikaren på spørsmål om hva han ser etter i et dikt.

Akkurat hva et godt dikt er, er imidlertid vanskeligere å svare på.

- Jeg ser etter en rekke ting, og billedlighet, gode overganger og presist språk er blant annet viktig. Å formulere hva et godt dikt er gjør imidlertid det gode diktet best selv, sier forfatteren.

LÆRERVIKAR: - Et dikt må være et produkt av nødvendighet, og forfatteren må føle at det han eller hun skal si er viktig, sier forfatteren Pedro Carmona-Alvarez. Han starter denne uken som diktlærer på Diktkammeret. Foto: ODDMUND LUNDE
LÆRERVIKAR: - Et dikt må være et produkt av nødvendighet, og forfatteren må føle at det han eller hun skal si er viktig, sier forfatteren Pedro Carmona-Alvarez. Han starter denne uken som diktlærer på Diktkammeret. Foto: ODDMUND LUNDE Vis mer

Lese seg selv

Carmona-Alvarez tror nøkkelen til å skrive gode dikt ligger i å lære deg å lese det du selv skriver.

- Jeg vil forsøke å lære bort kunsten å lese seg selv, slik at forfatterne selv forstår når de skriver noe godt, og når de bare bruker en hel masse ord.

Gjennom redaktørarbeid for debutantantologien «Signaler» og litteraturtidsskriftet Vagant har han jobbet mye med andres tekster. Han tror erfaringen gir han mulighet til å komme med konkrete tilbakemeldinger til Diktkammerets forfatterspirer.

- Alle vi som skriver ønsker å formidle en stor følelse, så vi forsøker å skrive med store ord og en bråte adjektiver, men ser kanskje ikke at teksten kan bli mer levende jo enklere vi skriver, sier Alvarez.

Fortrolig miljø 

Diktlærervikaren er imponert over miljøet på Diktkammeret, og trekker spesielt fram fortroligheten mellom innsenderne.

- Jeg tror mange ser på diktet som veldig personlig. Når verden presser på og ting blir vanskelig, så kan diktet være en kanal hvor du letter på sløret og kanskje forteller ting du ikke normalt forteller noen. Det betyr ikke at diktet ikke kan kritiseres, og etter å ha lest en del dikt og tilbakemeldinger på Diktkammeret, ser jeg at de fleste ønsker å snakke om tekst.

Den bergensbaserte forfatteren understreker at det viktigste for å kunne skrive er å lese.

Hans egne favorittforfattere spenner fra Tor Ulven via Nils-Øivind Haagensen og Gunnar Wærness, til Pablo Neruda og musikerne Bob Dylan og Leonard Cohen.

- Glitrande poet  

- Pedro er ein glitrande poet, og han er ung, og kan kanskje stimulera fleire yngre til å oppsøkja Diktkammeret, sier Torvund, og vi siterer ham på nynorsken som han - trass i at Dagbladet er en bokmålavis - får lov å bruke i avisa.

Torvund er svært glad for sin vikar.

- Eg tykkjer det er ekstra gildt, fordi eg både tenkjer meg at han har mange annleis innfallsvinklar og energiar å bruke, samstundes som eg opplever at det blir ein klar kontinuitet på Diktkammeret, i og med at me har ein del felles referanserammer når det gjeld poetikk, mener han.

SE OGSÅ:

MIDLERTIDIG SYKEMELDT: Diktlærer Helge Torvund har vært med på Diktkammeret siden oppstarten for seks år siden.
Utforsk andre nettsteder fra Aller Media