GAMLE SANGER OM IGJEN: Delillos og frontfigur Lars Lillo-Stenberg (bildet) har spilt på Øyafestivalen i Oslo to ganger tidligere. Fredag kveld framfører de 1993-albumet «Neste sommer» i sin helhet i Tøyenparken. Foto: Eirik Helland Urke / Dagbladet
GAMLE SANGER OM IGJEN: Delillos og frontfigur Lars Lillo-Stenberg (bildet) har spilt på Øyafestivalen i Oslo to ganger tidligere. Fredag kveld framfører de 1993-albumet «Neste sommer» i sin helhet i Tøyenparken. Foto: Eirik Helland Urke / DagbladetVis mer

Øyafestivalen

Øya «resirkulerer» artister: - Har åpenbart hatt et vanskelig booking-år

14 av de 20 artistene øverst på Øya-plakaten har vært booket til festivalen tidligere.

Fra i dag til og med lørdag fylles Tøyenparken i Oslo med musikk fra inn- og utland, når årets Øyafestival går av stabelen.

Øya profilerer seg som en miljøbevisst festival, som er opptatte av gjenbruk.

Det er imidlertid ikke bare avfall som resirkuleres. Også artister «gjenbrukes» på Oslo-festivalen.

Av de 20 navnene øverst på Øyas artistoversikt, har 14 av bandene og artistene vært booket tidligere - enten til selve festivalen eller til de Øya-relaterte konseptene Klubbdagen og Øyanatt.

- Øya har åpenbart hatt et vanskelig booking-år, og har derfor valgt å safe gjennom artister de vet leverer live, sier Mats Borch Bugge, nylig avgått musikksjef i NRK P3.

Kamp om artistene

At 14 av de 20 største Øya-navnene har vært på festivalplakaten tidligere, mener Bugge vitner om to ting:

- At Øya har vært flinke til å booke artister som leverer konsistent, samt at det stadig er vanskeligere å booke, som følge at mange festivaler kjemper om artistene.

- Er det en svakhet for Øya at de gjenbruker artister som har spilt hos dem tidligere?

GJENBRUK: P3s Mats Borch Bugge mener det er blitt svært vanlig blant norske festivaler å resirkulere artister. Foto: Anders Grønneberg / Dagbladet
GJENBRUK: P3s Mats Borch Bugge mener det er blitt svært vanlig blant norske festivaler å resirkulere artister. Foto: Anders Grønneberg / Dagbladet Vis mer

- Om man ser på navn som Cezinando og Kendrick Lamar, er det på ingen måte noen svakhet. Men det er klart at festivalen samlet sett fremstår som langt mindre progressiv og kul i år enn tidligere år.

- Må være på hugget

Audun Molde er musikkviter og forfatter av boka «Pop. En historie».

- Jeg har lagt merke til at det er ganske mange repriser i Øya-programmet i år. Det er andre norske festivaler der programmet er mer nytt og spennende, sier Molde.

Han mener Øya har en utfordring med å fornye seg bookingmessig.

- Selv om de har suksess nå, må de stadig være på hugget for å være en suksess om fem år også. Se hva som skjedde med Norwegian Wood, for eksempel. Det er festivaler overalt, og knallhard konkurranse. Det er jo fantastisk for publikum, som har masse gull å velge mellom. Men for arrangørene er det beinhard business.

Molde mener ikke nødvendigvis at det er en svakhet for Øyafestivalen at de «gjenbruker» artister som har spilt hos dem tidligere.

- Ikke så lenge festivalen er utsolgt.

UTFORDRING: Musikkviter Audun Molde mener Øyafestivalen har en utfordring med å fornye seg bookingmessig. Foto: Caroline Roka
UTFORDRING: Musikkviter Audun Molde mener Øyafestivalen har en utfordring med å fornye seg bookingmessig. Foto: Caroline Roka Vis mer

Ikke sjokkert over gjenbruk

Tord Litleskare, sjefredaktør for musikkmagasinet Gaffa, mener det er naturlig at det blir en del gjenbruk på en festival som Øya.

- På headlinersiden er det vanskelig å argumentere mot en booking av Kendrick Lamar i 2018, selv om han spilte på festivalen i 2013. Han er definitivt et av de største navnene man kan se på en festivalscene i år - og en viktig fjær i hatten for Øya-bookerne, sier Litleskare.

VANLIG: Gaffa-redaktør Tord Litleskare opplever at det er veldig vanlig blant norske festivaler å ha samme artist på plakaten flere ganger. - Øya er absolutt ikke «verst i klassen», sier han. Foto: Ellen Lund
VANLIG: Gaffa-redaktør Tord Litleskare opplever at det er veldig vanlig blant norske festivaler å ha samme artist på plakaten flere ganger. - Øya er absolutt ikke «verst i klassen», sier han. Foto: Ellen Lund Vis mer

Han trekker også fram Lykke Li og Arctic Monkeys, som sist spilte på Øya for henholdsvis sju og ni år siden.

- Det er ikke direkte sjokkerende å se dem øverst på plakaten, med tanke på at begge er albumaktuelle i år.

Solid billettsalg

Jonas Prangerød, PR-sjef i Øyafestivalen, avviser at de har hatt et vanskelig booking-år, slik Mats Borch Bugge hevder.

- Jeg synes vi har et av våre sterkeste programmer noensinne. Vi har en bredde og en variasjon som jeg ikke synes mange andre norske festivaler er i nærheten av.

Prangerød forteller at de har solgt mer billetter enn noen gang før, og at de får gode tilbakemeldinger på årets Øya-artister.

Saken fortsetter under bildet.

AVVISER KRITIKKEN: Jonas Prangerød, PR-sjef på Øyafestivalen, mener ikke at de har en utfordring med å fornye seg bookingmessig, slik Audun Molde hevder. - Jeg synes vi utvider musikkhorisonten hele tida, og er i stand til å fange opp både norske og utenlandske ting. Foto: Audun Braastad / NTB scanpix
AVVISER KRITIKKEN: Jonas Prangerød, PR-sjef på Øyafestivalen, mener ikke at de har en utfordring med å fornye seg bookingmessig, slik Audun Molde hevder. - Jeg synes vi utvider musikkhorisonten hele tida, og er i stand til å fange opp både norske og utenlandske ting. Foto: Audun Braastad / NTB scanpix Vis mer

- Hvorfor er det slik at 14 av de 20 navnene øverst på Øyas artistoversikt, har vært booket til festivalen tidligere?

- Jeg vil gjette at det handler om at når du plukker navnene øverst på plakaten, er det de mest etablerte, som det er størst sannsynlighet for har spilt på samme arrangement tidligere, sier PR-sjefen.

Han tror en annen årsak er at Øya følger artister oppover karrierestigen.

- En del av dem som spiller hos oss for andre gang, har både gitt ut ny musikk, og gjort karrieremessige hopp siden de spilte forrige gang, sier Prangerød.

Han oppfordrer dem som leter etter det som er nytt og spennende i Øya-programmet, til å senke blikket nedover på plakaten.

- Det er der mange av Øya-debutantene kommer.

Da Dagbladet anmeldte sommerens festivaler, fikk Øya terningkast fem, med følgende begrunnelse:

«Øya har mestret kunststykket å bli brobygger mellom generasjoner. Den fremstår som fremoverskuende og spisset, samtidig som den er klassisk og trygg. Fra topptunge navn som Arctic Monkeys og Kendrick Lamar, til High on Fire og Myra er den sjangeroverskridende, grundig, norsk og internasjonal. Og viktigst av alt: Kjemisk renset for dødpunkter.»