Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

- Øyafestivalen preget av nokså ordinær norskbooking

Kulturrådet har levert knutepunkt-rapport.

ETTERLYSER MER AMERIKANSK GITARROCK OG STRÅLENDE NORSKBOOKING: Kulturrådet vurderer Øyafestivalen som kunstnerisk ledende, men har noen innspill til deres videre virke som knutepunktfestival. Dama på bildet heter Janelle Monae og spiller ikke amerikansk gitarrock. Foto: Jørgen Kvalsvik / Dagbladet
ETTERLYSER MER AMERIKANSK GITARROCK OG STRÅLENDE NORSKBOOKING: Kulturrådet vurderer Øyafestivalen som kunstnerisk ledende, men har noen innspill til deres videre virke som knutepunktfestival. Dama på bildet heter Janelle Monae og spiller ikke amerikansk gitarrock. Foto: Jørgen Kvalsvik / Dagbladet Vis mer

(Dagbladet): Kulturrådets evaluering av de norske knutepunktfestivalenes kunstneriske måloppnåelse er nå ferdigstilt, etter at Kulturdepartementet nylig fikk de siste rapportene i hende.

Dagbladet skrev i går om Norsk Countrytreff, som blant annet får kritikk i rapporten for å bidra til opprettholdelse av stereotyper og fordommer innen sjangeren.

Etterlyser gitarrock I samme rapport kommer det fram at Øyafestivalen, som mottar 2,1 millioner kroner per år fra statsbudsjettet i kraft av å være knutepunktfestival for rock-sjangeren, blir vurdert til å utvise en meget god kunstnerisk måloppnåelse.

De får likevel påpakning for å ikke vise et større mangfold innen rocksjangeren i rapporten, hvor Kulturrådet skriver at «det er overraskende at Øya i liten grad gir plass til sjangre som alternativ country og americana, og delvis senere generasjoner av singer-/songwritertradisjonen.» 

I Kulturrådets rapport står det også at fraværet av artister innenfor punk og new wave med opprinnelse i 70-tallet, samt 70- og 80-tallets amerikanske gitarrock, er påtagelig.

Leder for Kulturrådets festivalutvalg, Arnfinn Bjerkestrand, sier at de vil utfordre Øyafestivalen til å bli enda mer ambisiøse.

- Det er ingen som helst tvil om at Øya er en meget god festival.  Vi har likevel utfordret festivalen til å tenke enda mer ambisiøst rundt sin egen programmering. Dette henger særlig sammen med at Øya har de beste mulige rammevilkår som er å oppdrive. Det er en rekke gode festivaler innen samme sjanger over hele landet, så da er det behov for å se hele festivalfeltet i sammenheng, sier Bjerkestrand.

Nokså ordinær norskbooking I knutepunktoppdraget ligger det at festivalene som får en slik status skal være kunstnerisk ledende innenfor sin sjanger. For Øyafestivalens del gjelder det rock-sjangeren.

Bjerkestrand stiller imidlertid spørsmål ved om Øyafestivalens norskbooking er kunstnerisk ledende.

- Hvis man sammenligner de norske artistene som spiller der med de som bookes av Pstereo og Slottsfjell, og trekker fra for geografi og publikumsgrunnlag, kan man spørre seg om det kunstneriske lederskapet. Øyafestivalen er nok i så måte preget av nokså ordinær norsk booking. De er selvfølgelig helt i ypperste klasse når det gjelder mange andre aspekter, men de har en jobb å gjøre med tanke på hvordan de definerer seg innenfor norskbookingen.

Blant norske artister Kulturrådet nevner har headlinet Øyafestivalen, finner man: Ane Brun, Motorpsycho, John Olav Nilsen og Gjengen, Honningbarna, Kaizers Orchestra, Karpe Diem, Susanne Sundfør, Jonas Alaska, Lars Vaular og Kvelertak.

Øyafestivalens pressesjef Jonas Prangerød sier at de først og fremst tar med seg mye av det som står i rapporten som veldig positivt, og at den slår fast at festivalen viser meget god kunstnerisk måloppnåelse.

Han er likevel ikke enig i Kulturrådets innvendinger, som han mener blir litt vel detaljerte.

- Det nevnes noen artisteksempler som savnes hos oss, som man ikke skal se bort fra at faktisk har vært vurdert. Men jeg sliter litt med at vi ikke skal nå ut til et allment eller tradisjonelt rockepublikum. 

- Når det gjelder mangfold, så er det få, om noen, rockfestivaler de siste ti årene som kan måle seg med oss. Vi forstår pop og rock som et veldig vidt begrep, hvor vi også plasserer artister innenfor for eksempel black metal, hip hop, klubbmusikk og støyrock. Det betyr at en del av våre artister vil tøye grenser, andre vil være trygt plassert i velkjente sjangre, sier Prangerød.

Øya-suksesshistorier Øya-pressesjefen mener at norskprofilen deres er markedsledende.

- Det er en god del norske suksesshistorier som har startet på et tidlig tidspunkt etter at de har spilt på Øyafestivalen, som for eksempel Oslo Ess eller Highasakite. Og jeg tror det er en god del norske band som kan skrive under på at de syntes det var viktig å spille hos oss. Mange norske artister kan få et større publikum av å spille på Øyafestivalen, fordi vi har et veldig nysgjerrig publikum. Men vi supplerer også dette med de mest kjente og største norske artistene, og vi booker også norske samarbeid og konserter som man ikke får andre steder. 

Tidligere i sommer ble Melafestivalen vurdert til å ikke oppfylle knutepunktkravet om å være kunstnerisk ledene innenfor sin sjanger, slik som Norsk countrytreff.

Kulturdepartementet skal nå gjennomgå knutepunktordningen i sin helhet - om den skal videreføres, endres eller avsluttes.

- I budsjettet for 2015, som nettopp er sendt inn, er knutepunktordninga videreført. Vi vil ikke gjøre noen endringer i den før alle evalueringer er gjennomgått. Resultatet kommer tidligst til å tre i kraft i budsjettet for 2016, sier Vinje Borgundvaag.

Kulturminister Thorild Widvey sa følgende om knutepunktevalueringen i kulturbudsjettdebatten i Stortinget sist uke:

- De foreløpige signalene jeg kan gi, er at det er veldig få av disse knutepunktinstitusjonene som faktisk har fungert etter det som var målet. Slik sett kan man konkludere med at man ikke har hatt den måloppnåelsen som man hadde forventet. Det betyr at jeg ser for meg at jeg kommer tilbake til Stortinget med en vurdering av hva man egentlig bør gjøre, og om man bør ha en annen innretning på dette. Jeg vil i hvert fall ha en god vurdering på om en mer målrettet bruk av disse midlene, nettopp klarer å få til en effekt hvor man kan skape motivasjon for andre.