ANGREP: Fra «Uår av Terje Vigen». Kenneth Homstad er Terje med kniv, Lisa Lie sitter ved hans side, og Martin Lervik ligger på gulvet. Foto: Vigdis Haugtrø, Trøndelag Teater
ANGREP: Fra «Uår av Terje Vigen». Kenneth Homstad er Terje med kniv, Lisa Lie sitter ved hans side, og Martin Lervik ligger på gulvet. Foto: Vigdis Haugtrø, Trøndelag TeaterVis mer

Anmeldelse «Uår av Terje Vigen», Trøndelag Teater, Lisa Lie/Pony of No Return, Nordland Teater og Dramatikkens hus:

Øyeblikksbilder fra undergangen

Angst og leven

Har du allerede abonnement?   Logg inn

TEATER: Maja Nilsens scenografi er underlig gråsprengt: En huleformet struktur i gråtoner, trolig enten en underjordisk eller en undersjøisk hule, ved den ytterste havkanten, et sted der ingenting gror, unntatt galskap.

Lisa Lies tekst og iscenesettelse er mest bare underlig. Utgangspunktet er undergangen: Terje Vigens undergang, hans families undergang, menneskehetens undergang og klodens undergang. Stikkord er ødeleggelse, forfall, pessimisme. Resultatet er en innviklet, kaotisk, dystopisk og krevende opplevelse.

Forrykt

Forbindelsen til «Terje Vigen» er løs, men vesentlig. Stundom, skriver Ibsen om sin Terje, gnistret hans øye stygt, «og da mente folk at han var forrykt, og da var det få som uten frykt, kom Terje Vigen nær». En kan mistenke at disse linjene har inspirert «Uår»s bilde av mannen.

Dagbladet Pluss – mer av virkeligheten

  • Over 250 kvalitetsartikler hver måned
  • Prisvinnende reportasjer og avsløringer
  • Premium artikler innen stoffområder som bil, båt, trening, samliv, vin og reise
  • Tilgang til hele papiravisen og Magasinet på PC/Mac, mobil og nettbrett
  • Tilgang til Dagbladets avisarkiv - fra 1869 til i dag
  • Ved å abonnere på Dagbladet Pluss, godtar du våre kjøps- og bruksvilkår.
  • Abonnementet har ingen bindingstid. Du kan si det opp når som helst.

Betal trygt med Visa eller Mastercard.

Har du allerede abonnement?
Logg inn