På bølgelengde - tross alt

På jobb er de bitre motstandere, privat kan de både spøke og le med hverandre. Dagbladet har møtt Arne Krumsvik, radiosjef i Kanal24, og Kalle Lisberg, kanalsjef i P4. Nyttårsaften er radiokrigen i gang.

- Det som hadde vært morsomt nå, vet du, Arne, hadde vært å gå til myndighetene og sagt at vi var lei av å bli behandlet dårlig, og at vi derfor har bestemt oss for å fusjonere.

- Ja, men da måtte jo jeg ha kjøpt opp deg, for å overholde konsesjonsvilkårene.

- Ha ha, da hadde nok Valgerd Svarstad Haugland satt morgenkaffen i vrangstrupen.

- Det har hun nok gjort for lenge siden....

Latteren sitter løst både hos Arne Krumsvik, radiosjef i Kanal24, og Kalle Lisberg, kanalsjef i P4 når Dagbladet møter dem. Det er lite som minner om de to kamphanene vi har sett både i debatter og rettssaler den siste tida.

- Det er helt ukomplisert for meg å skille sak og person i en slik konflikt. Vi representerer to motstridende interesser, det er ikke mer komplisert enn det, sier Krumsvik.

- Dessuten er det viktig å beholde humoren på alle områder i livet, selv om du har et hjerte som banker for en sak, legger Lisberg til.

På begge sider

Begge kanalsjefene er enige om at uheldige uttalelser og utspill som kan komme i kampens hete, ikke stikker så dypt som det kan virke som for publikum.

- Norge er et lite medieland, før eller seinere sitter man på begge sider av bordet, sier Krumsvik.

Men dette betyr ikke at kanalsjefene gjør en mindre innsats eller har planer om å skifte jobb med det første.

- Vi gir hundre prosent der vi er akkurat nå, fortsetter han.

- Hvis man skal bruke fotballtermer, så kan man si at det er drakta som teller til enhver tid, legger Lisberg til.

Større radiomarked

Når Kanal24 begynner sine sendinger ved tolvslaget nyttårsaften, er begge to skjønt enige om at den største utfordringen ikke blir å utkonkurrere hverandre, men å skape et større radiomarked.

- Hvis vi hadde klart å utkonkurrere hverandre, ville det bare komme nye aktører inn på markedet, sier Krumsvik.

- Den store utfordringen ligger i å skape flere annonsekroner for radio, samt ta et solid antall av NRKs lyttere. Jeg er helt overbevist om at det er rom for to riksdekkende, kommersielle radiokanaler i Norge. Men noen må jo bli størst, avslutter Lisberg.

KJEMPER OM LYTTERNE: Arne Krumsvik (t.v.) og Kalle Lisberg har slåss om samme frekvens, men ikke uten glimt i øyet, mener de selv. <P>