På fjortisjakt

I går så jeg et livsstilsprogram om basketball på TV2. En norsk programleder snakket om norske lag i en norsk liga, det var norske fans på tribunene. Likevel var det som å komme inn på en heidundrende fest uten å kjenne en sjel. Hva skjer?

Hvorfor har TV2 plutselig bestemt seg for å gi norsk basket faste programmer hver helg? Uansett hva svaret er, handler det bare om penger.

For en kommersiell tv-kanal har i grunnen bare én jobb å gjøre: Den skal levere flest mulig seere til dem som annonserer i reklamepausene. Jo flere som ser på reklamen, jo mer kan tv-kanalen ta betalt for reklamesekundene - og jo bredere smiler eierne. Men det er ikke alt: Noen ganger bør seerne helst ha riktig kjønn og alder også. Produsentene av for eksempel bind og rynkekrem er ikke interessert i å kaste bort tida på oss gutta. Det er derfor de kjøper ekstra mye reklametid på spesialsnekrede femikvelder som TV2-tirsdagene med «Friends» og «Ally McBeal».

TV2 spanderer

Når TV2 nå har bestemt seg for å gjøre basketball til en ny, norsk tv-sport har det trolig bare én årsak: De som skal reklamere for sportsutstyr, mobiltelefoner og andre harde pakker som ungdommene ønsker seg, må føle seg sikre på at de treffer fjortisene hjemme. Og fjortisene gidder ikke se på norske skiløpere som beinflyr rundt i skogene og okkuperer hele øverste halvpart av resultatlista i det som pussig nok kalles « verdens cupen» i langrenn. De vil mye heller se basketball.

Det er derfor TV2 nå spytter hele fire millioner av sine egne kroner i kassa til den nye basketligaen, for å holde den i live, mens de får laget ungdoms-tv av den.

Fiolett hår og DJ

Det er derfor de kaller basketballprogrammet «BB2» for et «livsstilsprogram». Det er sannsynligvis derfor de har en programleder med fiolett hår og egen DJ i studio - som sørger for at ungdommen kan høre på musikk samtidig som de hører på programleder Finn-Erik Rognan. Som faktisk gjør en god jobb, omstendighetene tatt i betraktning. Han opererer i en tv-rute som oftest er delt i tre: Ett felt viser seernes online-snakk med en basketballhelt i studio, et annet viser for eksempel gutta i regien (!) - mens hovedbildet viser newsflash og reportasjer fra siste ukes basketbegivenheter. Det er stressa, skreddersydd konsept-tv. Men det flyter på Finn-Eriks naturlige avslappethet og kortinnslagene med «basketskolen». Bra ting for oss som ikke skjønner bæret.