På helsa løs

NRKs Pulsredaksjon fremstår som en gjeng Fedonister snarere enn seriøse helseopplysere, skriver Kjetil Retterstøl

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

HELSESTOFF SELGER, det er noe både massemedier og eksperter er klar over. Det som synes å være uheldig i denne sammenheng er kombinasjonen av medienes kamp om å vinne oppmerksomhet og eksperters bevissthet om hvordan offentlig synlighet kan brukes for å oppnå ettertraktede fordeler. Det blir rett og slett svært fristende å lage tendensiøse og spektakulære vinklinger både i pressemeldinger og redaksjonelt stoff. Den 7. september sendte Fedon Lindberg ut en slags pressemelding basert på opplysninger fra et internasjonalt nettsted. Jeg ble som overlege ved Rikshospitalets Lipidklinikk kontaktet av en hovedstadsavis for å vurdere det faglige innholdet. Det dreide seg om en sveitsisk studie som hadde vist at omega-3 fettsyrer og kolesterolsenkende medisiner reduserte riskoen for hjertedød, mens for eksempel kostbehandling ikke hadde sikker effekt. I pressemeldingen ble imidlertid budskapet vridd til at omega-3 fettsyrer var det mest effektive middelet. Siden det årlig publiseres over 5000 vitenskapelige artikler om blodfett, mat og helse kan man undres hvorfor Lindberg ønsket å lage en nyhetspreget avissak av akkurat denne noe svake artikkelen som allerede hadde vært kjent i fem måneder. Kan forklaringen på ønsket om publisitet være at omega-3 kapsler nå inngår i Lindbergs stadig voksende produktsortiment til 249 kroner per pakke? Det synes ikke som det ble noen avissak av dette utspillet fra Lindbergs forretningsimperium. Redaksjonene behersket altså å skille nyhetsstoff fra ren reklame. At NRKs helseredaksjon ikke maktet dette ble dessverre tydelig demonstrert i Puls, den 19. september.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer