På leting i Havanna

HAVANNA (Dagbladet): Ole Paus har funnet inspirasjon til sin nye plate i Havanna. Her har han også funnet sine musikere.

Lettere inspirert av «Buena Vista Social Club» og Ry Cooders vandring i kubanske bakgårder på jakt etter de gamle musikklegendene? Nei, ikke helt, ifølge Paus.

- Jeg har ikke sett filmen engang, jeg, bare lest at han som hjalp Cooder med å finne musikerne ikke likte filmen om Buena Vista-prosjektet.

Skyt og stup!

Tankegodset fra filmen og det Grammy-roste albumet er uansett det samme: Finne noen kubanske musikere, for så å gå i studio blottet for sterke føringer og absolutt ingen idé hva man kommer ut med.

Paus prøvde selv å finne musikere i Havannas smug og slitne buler, men følte seg ikke overbevist med de tilfeldige Buena Vista-kloningene han fant. Langtfra. Paus har funnet ut at myten om at det står kvalitetsmusikere på hvert gatehjørne i Castros hovedstad, er feil.

Til slutt fikk han folkene til den latinske musikkongen Silvio Rodriguez til å finne musikere for seg. Onsdag møttes Paus og musikerne for første gang - i det imponerende studioet til Castro-vennen Rodriguez. Paus hadde med seg noen stikkord til tekster, hans store støttespiller Sven Ohrvik noter - og de sju musikerne kom omsider tuslende med sin instrumenter.

De fikk følgende ordre fra produsent Erik Hillestad: - Stup og skyt!

Artikkelen fortsetter under annonsen

Etter første dag i studio kom Paus & co tilbake til hotellet med høyst blandende følelser. Norsk melankoli og ydmykhet frontkolliderte både musikalsk og menneskelig med hissige kubanske rytmer og superegoer som hadde mest lyst til å lage fyrig salsaplate.

- Dette var en salig røre, sa Paus da han kom ut fra studioet etter første opptak. Riktignok smilende. For dette tar langtfra motet fra Paus, Ohrvik og Hillestad.

- Vi tar sats og går på videre, sier Paus, som ikke er overrasket over resultatet etter første dag. En plateinnspilling med en særegen norsk artist som Paus og kubanske musikere som ikke kjenner hverandre, men som plutselig skal spille sammen, er en sjelden utfordring.

- Det er det som gjør dette så spennende, og gudbedre meg så krevende.

Alt og ingenting

Paus har vært i Havanna i to uker nå. Inspirasjonen til tekstene og melodiene på den nye plata, «Den velsignede», er hentet herfra.

Paus har ikke greid å stille seg likegyldig verken til folket eller landet. Og aller minst til sin stambar, Palermo, en sliten skygge av en svunnen tid, i gamle Havanna.

- Stedet er fælt. Alle som er der ser ut som sykdomsbilder av folk som har eksperimentert med alternative måter å dø på. Bare en ting holder dem oppe: Lidenskapen. Menneskene der er som noen tynne strenger, fylt med en stolthet som holder dem oppe fra askehaugen, sier Paus, minst like fylt med en enorm trang og vilje til å fortelle om denne byen med dette merkelige folket som har alle livets ytterpunkter ved seg.

tommy.fossum@dagbladet.no

Buena Vista Social Club

Opprinnelig navnet på en klubb i Havana fra tida før Castro tok over.

Ry Cooder (52) reiste til Cuba midt på 90-tallet for å gjennoppdage en generasjon med musikere som hadde vært tapt for verden de siste 40 årene.

Sammen med blant andre Compay Segundo (89), Ibrahim Ferrer (72) og pianist Ruben Gonzalez (77) laget han albumet «Buena Vista Social Club» (1998). Plata er en dokumentar over kubansk musikkhistorie, og har også vært et gjennombrudd og en døråpner for øyas musikk over hele verden.

Prosjektet ble dokumentert gjennom Wim Wenders' film av samme navn.

Paus er spent på hva slags plate han vil komme ut med i mai.